איך לחסוך במיסים

אזרחי ישראל נדרשים לתשלום מיסים מסוגים שונים, לרבות מס הכנסה, מס ערך מוסף (מע"מ), מס רווח הון, מס רכישה בקניית נדל"ן, ועוד. אין חולקין על כך שהמיסים מהווים נטל כלכלי כבד שלא פשוט להתמודד עמו. לכן ישראלים רבים יכולים להפיק תועלת רבה מניצול האפשרויות החוקיות לחיסכון במיסים. לשם כך בדיוק נכתב המדריך שלפניכם שיסביר לכם איך לחסוך במיסים.

 

איך לחסוך במיסים לקראת סוף השנה האזרחית?

לקראת סוף השנה האזרחית הבאה עלינו לטובה, ישנם מספר טיפים חשובים שמומלץ להכיר אם ברצונכם לדעת איך לחסוך במיסים:

 

איך לחסוך במיסים בתור עובדים שכירים

לעובדים שכירים ישנן מספר הזדמנויות לקבלת הטבות מס, שמומלץ מאוד לנצל לקראת סוף שנת המס. למשל, אם יש בבעלותכם פוליסת ביטוח חיים פרטית, דעו כי אתם זכאים לקבלת זיכוי ממס הכנסה שיקטין את חבות המס השנתית שלכם.

תוכלו לקבל בגין פרמיית הביטוח שאתם משלמים, זיכוי ממס בשיעור של עד 25 אחוזים, על פי סעיף 45 א' בפקודת מס הכנסה. אפשרות זו תקפה גם עבור מי שרכש פוליסת ביטוח חיים במסגרת ביטוח המשכנתא שלו. גם ביטוח אובדן כושר עבודה שנרכש באופן פרטי, יזכה אתכם בהטבת זיכוי ממס בשיעור של עד 7 אחוזי זיכוי.

 

איך לחסוך במיסים בתור בעלי עסקים עצמאיים וחברות

בעלי עסקים עצמאיים, יכולים לחסוך במיסים על ידי הפקדת כספים מדי שנה לקרן השתלמות עד לתקרת ההפקדה המזכה ממס, אשר קבועה בחוק.

תקרת ההפקדה נכון לשנת 2021, היא עד 11,835 ש"ח, או 4.5 אחוזים מהכנסת העצמאי, והיא מהווה הוצאה מוכרת במס הכנסה, שניתן לדווח עליה במסגרת הדוח השנתי.

עצמאים המפקידים כספים לקרן השתלמות נהנים גם מפטור ממס רווחי הון (אודותיו נפרט בהמשך), במידה וימשכו את כספי הקרן כעבור 6 שנים ממועד ההפקדה הראשונה אליה, או בתנאים מסוימים – בתוך 3 שנים.

בנוסף, עצמאים נהנים מהטבות מס גם בגין הפקדה לחיסכון הפנסיוני, שממילא החוק מחייב מאז שנת 2017. מעבר להפקדת הכספים לקרן הפנסיה לעצמאים, תוכלו להפקיד כספים גם לפוליסת ביטוח חיים או ביטוח מנהלים, עד לשיעור של 25 אחוזים מהכנסתכם השנתית.

גם כאן מדובר בהוצאה מוכרת במס הכנסה, שניתן לדווח עליה במסגרת הגשת הדוח השנתי שלכם.

חשוב לדעת כי גם בגין פוליסת אובדן כושר עבודה עצמאית (שאינה מהווה חלק מקרן הפנסיה), ניתן לקבל הקלות מס, עד לתקרה של 3.5 אחוזים מהכנסת העצמאי, או 3.5 אחוזים מתוך פעמיים וחצי ההכנסה הממוצעת במשק (התקרה הנמוכה ביניהן).

 

איך לחסוך במיסים על רווחי הון?

מס רווחי הון הינו מס שכל אזרח בישראל נדרש לשלם במידה והוא משקיע כספים בשוק ההון (בבורסה או במניות), ללא תלות בהיקף ההשקעה שלו או בסך רווחיו. נכון לשנת 2021, מס רווח הון בישראל הינו 25 אחוזים מהרווח שנתקבל מהשקעה כלשהי.

אין ספק שמדובר על מס בשיעור לא מבוטל, אשר מקשה על משקיעים קטנים כגדולים למנף את משאביהם הכלכליים.

אולם למרבה המזל, קיימות כמה וכמה דרכים שבהן ניתן לצמצם את חבות המס בגין רווחי הון. דרך אחת לעשות זאת, היא באמצעות קיזוז של ההפסדים מול הרווחים בסוף שנת המס.

כמו כן, אפשר לבצע קיזוז רב-שנתי של ההפסדים בשנת מס מסוימת מול הרווחים בשנת מס אחרת, וכך לחסוך במס רווח הון שישולם על הרווחים. הדבר מתבצע בעזרת טופס דיווח שתוכלו לקבל מהבנק שלכם, ולהעבירו לרשות המיסים.

ישנה עוד דרך שבה ניתן לצמצם את חבות המס על רווחים בשוק ההון והיא להמתין מספר שנים עד למשיכת הכספים – ככל והדבר אפשרי מבלי לפגוע ברווחים. הדבר עשוי להיות רלוונטי לגמלאים למשל, הזכאים לשלם מס בשיעור מופחת על רווחי הון.

לכן אם אתם קרבים לגיל הפרישה החוקי, זוהי אפשרות ששווה לכם לשקול לחיוב.

 

איך לחסוך במיסים
איך לחסוך במיסים

איך לחסוך במיסים ברכישת דירה?

כאשר רוכשים דירה או בית, יש לשלם מס רכישה, שהוא בין התשלומים היותר כבדים שציבור רוכשי הנדל"ן בישראל חשוף אליהם. אמנם ברוב המקרים, מיסים משולמים בגין רווחים שנכנסים לכיסנו ולא בגין הוצאותינו, אולם המקרה של מס רכישה הוא מקרה יוצא דופן.

מס הרכישה גדל והולך ככל שלרוכש הנכס יש נכסים רבים יותר תחת בעלותו. אולם יש דרך לחסוך במיסים ברכישת נדל"ן, והיא לבצע תכנון מס בעזרת יועץ מס מוסמך.

למשל, אחת הדרכים הנפוצות להפחתת נטל המיסים ברכישת דירה שנייה, היא על ידי מכירה של הדירה הראשונה בתוך פרק זמן של 18 חודשים לפחות מרכישתה. כך תוכלו ליהנות מפטור ממס בגין רכישת דירתכם השנייה.

כדאי לדעת גם שמשבר הקורונה הוביל גם להפחתת מס הרכישה המוטל על רוכשי דירה שנייה –  משיעור של 8 אחוזים משווי הדירה עד שיעור של 5 אחוזים. הודות לכך, רכישת דירה שנייה הפכה להשקעה כדאית יותר, אך חשוב לזכור כי היא עדיין יוצרת חבות מס של עשרות ואף מאות אלפי ש"ח כתלות בערך הנכס.

 

איך לחסוך במיסים בעזרת הגשת בקשה להחזרי מס?

הגשת בקשה לקבלת החזרי מס אחת לשנה, היא בין הדרכים הוודאיות ביותר לחיסכון במיסים. מרבית העובדים השכירים במדינת ישראל זכאים לקבלת החזרי מס לשכירים, ולראייה – קרוב ל- 2 מיליארד ש"ח מושבים לכיסם של עובדים שכירים בישראל שהגישו בקשה להחזר מס, מדי שנה בשנה.

הזכאות לקבלת החזרי מס ניתנת לקבוצות אוכלוסיה שונות במגוון נסיבות, וביניהן:

  • קבלת החזרי מס בעקבות שינויים בהיקף המשכורת (בין אם בשל אבטלה או בשל החלפת מקום עבודה)
  • צבירת נקודות זיכוי במס הכנסה (בשל קבלת תואר אקדמי, או לידת תינוק חדש במשפחה)
  • תרומה למלכ"רים המוכרים על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה
  • הפקדה לקופת גמל

בנוסף, אם עבדתם אצל יותר ממעסיק אחד בשנת מס מסוימת, ולא ערכתם תיאום מס מראש הרי שסביר כי נגבה מכם מס הכנסה בשיעור מרבי. לכן סביר להניח שתוכלו לקבל החזרי מס בדיעבד.

 

גלו איך לחסוך במיסים ולמקסם את הרווחים שלכם בעזרת אינדיגו פיננסים

אם הגעתם עד כאן, אתם ודאי מבינים שיש דרכים רבות לחיסכון במיסים. אולם לשם מימוש הטבות המס השונות, נדרשת לא אחת הבנה בחוקי המס ותנאי הזכאות הקבועים בהם.

לכן הדרך הפשוטה ביותר שבה ניתן לחסוך במיסים היא על ידי פנייה לבדיקת זכאות לקבלת החזר מס, מול חברה המציעה שירותי ייעוץ מס מקצועיים.

 

בשורה התחתונה

אנו באינדיגו פיננסים, יותר מנשמח לסייע לכם בקבלת החזרי המס המלאים להם אתם זכאים.

אף שעקרונית תוכלו להגיש בקשה רטרואקטיבית לקבלת החזרי מס גם בכוחות עצמכם, הסיוע מרואי החשבון ויועצי המס המנוסים שלנו, ישפר לאין ערוך את הסיכויים שלכם לקבל את מקסימום ההחזרים להם אתם זכאים על פי החוק, וזאת בתוך פרק זמן מינימלי וטרחה אפסית מצדכם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון