החזר מס קנייה לבני משפחה של חלל פעולת איבה

משפחתו של חלל פעולת איבה חווה קשיים רבים הקשורים לאובדן היקר להם במסגרת פעילות טרור. מדובר בשכול קשה מנשוא, שמוביל, בין היתר לעיתים לקשיים כלכליים – בייחוד כאשר נפגע פעולות האיבה היה מפרנס דומיננטי בתא המשפחתי. לאחר קבלת הסטטוס המשפטי של חלל פעולות איבה, המערך הסוציאלי של המדינה כולל מעטפת רחבה של הטבות כלכליות שניתנות למשפחת החלל, ומתוכן החזר מס קנייה לבני משפחה של חלל פעולת איבה.

מאמר זה יתמקד בהטבה אחת משמעותית שרבים לא יודעים עליה מספיק – החזר מס קנייה למשפחות חלל פעולת האיבה.

ההטבות השונות שניתנות למשפחותיהם של חללי פעולות האיבה כוללות הטבות משמעותיות במס ההכנסה (בין היתר על קצבאות, במקרים מסוימים על הכנסה מיגעה אישית) הקלות שונות על מיסי המקרקעין – שהם מיסים שמייקרים באופן משמעותי רכישה של דירה ותגמולים רבים נוספים.

במאמר זה, יובהר מהו סטטוס נפגע פעולות איבה (אשר מהווה תנאי מקדים לקבלת ההטבה), מה ההטבה כוללת, כיצד ניתן לממש אותה ואיזו פרוצדורה יש לעשות בכדי לקבל אותה מרשויות המדינה.

 

מיהו נפגע פעולות איבה?

בקצרה, נפגע פעולות איבה הוא מי שהמדינה מכירה בו כנפגע פעולות איבה על פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות האיבה. הסעיף הראשון בחוק קובע שעל הפעולה שבה הוא נפגע או נהרג להיות פעולת איבה (פגיעת גוף שנגרמה מפעולת לחימה של כוחות אויב או על בסיס מניע לאומני) ועליו להיות תושב או אזרח ישראלי (או עונה על התנאים החריגים שמוגדרים בחוק, למשל תושב חוץ שמועסק על ידי ישראלי ובעקבות העבודה הוא נמצא בישראל).

ההכרה בסטטוס נעשית על ידי ועדה ייחודית במשרד הביטחון שבוחנת האם המקרה שבו נהרג האדם נכלל בגדר פעולת איבה או לא, ככל שכן, חברי הוועדה בוחנים האם התנאים הנוספים המנויים בחוק התקיימו – ככל שכן מוענק הסטטוס של נפגע פעולות איבה (או במקרה שלנו – חלל פעולות איבה).

 

כדי להבין מהי ההטבה החזר מס קנייה – יש להבין תחילה מהו מס הקנייה

מס קנייה הוא מס המוטל על מוצרים יקרים יחסית שאינם נועדים לצריכה באופן שוטף, או לחילופין מוצרים שהממשלה ממסה במטרה להקטין את הצריכה של המוצרים האלו (המיסוי הופך את המוצרים ליקרים ולכן הצריכה שלהם אמורה לקטון, למשל אלכוהול או טבק).

מס הקנייה מוטל על מוצרים רבים והוא נחשב מס עקיף (מס שמבוטא דרך קניית המוצר ולא דרך תשלומו באופן ישיר לרשות המיסים), ובהתאם הסך שלו נקבע על ידי שר האוצר.

בין המוצרים הרבים שמוטל עליהם מס קנייה גבוה יחסית ניתן לראות את רוב מוצרי האלקטרוניקה והטכנולוגיה שצורכים בכל משק בית באופן שוטף – החל ממקררים, תנורים, טלוויזיות וכלה במוצרים סלולריים שונים.

לכן, מדובר על מס שמוטל על מוצרים חשובים רבים שאנחנו קונים. הטבת מס שמאפשרת החזר של מס הקנייה יכולה להגיע לסכומים משמעותיים מאוד, שכן מדובר במוצרי בסיס של אזרח זקוק להם על מנת לחיות ולהתנהל באופן שוטף.

 

מתי ניתן לקבל החזר על מס קנייה?

החוק קובע מצבים מסוימים שבהם משפחתו של חלל פעולת האיבה יכולה לקבל את הפטור ממס הקנייה, כך שלא מדובר על פטור גורף או קבוע אלא כזה שיש להגיש בקשה לקבלו מידי רכישה.

ראשית, הזכאים לממש את ההטבה הזו הם בני משפחתו הגרעינית של חלל פעולת האיבה – אשתו, ילדיו או הוריו.

ההחזר על מס הקנייה נעשה באופן חד פעמי והוא יכול לממש אותם על מנת להקים עסק חדש או בכדי לתחזק עסק עצמאי שכבר היה ברשותו של חלל פעולת האיבה.

על מנת לקבוע את שיעור הזכאות והחזרי המס של המשפחה יש לעבור וועדה מיוחדת בביטוח הלאומי שבה יקבע, בהתאם לצרכים של משפחתו וסובביו את היקפה של ההטבה – שכאמור יכולה להגיע לסכומי כסף גדולים.

קביעת החזרי מס הקנייה למשפחת חלל פעולות האיבה על ידי ועדת השיקום

הגוף שאמון על ריכוז ההטבות של משפחת חלל פעולות האיבה הוא מחלקת השיקום של הביטוח הלאומי.

המחלקה יוצרת קשר באופן אוטומטי עם המשפחה לאחר האירוע ומעניקה גישה לסך הזכויות המגיעות למשפחה.

כאשר הוועדה, ועדת שיקום שממונה בעקבות פנייה של פקיד השיקום בביטוח הלאומי, דנה בהיקף ההטבה, היא משקללת נתונים רבים המובאים לפתחה – הצרכים הכלכליים של משפחת חלל פעולות האיבה, סוג העסק שמוקם או מתוחזק, כמות ההוצאות שהעסק דורשת ובהתאם גובה החזרי המס שיינתנו.

משום ששיעור ההחזר נקבע באמצעות וועדה, גוף בירוקרטי שפועל על בסיס נהלים מוגדרים, ניתן להעריך מראש מהו גובה ההטבה שיינתן, בהתאם למסמכים שמוגשים ולנימוקים המוגשים לפתחה של הוועדה.

בהתאם לכך, ניתן להתכונן למפגש עם הוועדה ולשכור את שירותיו של איש מקצוע שיעבור על המסמכים המוגשים במטרה למקסם את הסיכויים לקבל הטבה משמעותית.

החזר מס קנייה לבני משפחה של חלל פעולת איבה
החזר מס קנייה לבני משפחה של חלל פעולת איבה

בניית תוכנית כלכלית

כאשר בונים תוכנית כלכלית לעסק חדש או לעסק קיים – תכנון המס לוקח חלק חשוב ממנה, זאת במטרה למקסם את היעילות הכלכלית של העסק, בין היתר במישור זה, שיכול לנגוס משמעותית בהכנסות החודשיות של העסק.

בניית התוכנית הכלכלית יכולה לכלול נתיבי התרחבות חדשים של העסק או אפשרות לרענן את הקיים – דבר שבו החזרי המס יכולים לסייע באופן משמעותי אם יודעים להשתמש בהם נכון.

 

האפשרויות שההטבה מגלמת בתוכה

במידה ומעוניינים להקים עסק חדש, יש לסכום את עלויות המוצרים השונים הדרושים בהקמת העסק המחויבים במס קנייה (מכשירי חשמל וטכנולוגיה הם הדוגמה הרווחת ביותר), להסביר כיצד הם רלוונטיים לעסק החדש (או לתחזוקת העסק) ומה היתרון של בחירה במוצרים מסוג ספציפי זה.

מדובר על הזדמנות גדולה ומשמעותית לשפר את העסק הקיים או להקים עסק חדש בנסיבות שמקלות על כך כלכלית.

הקמה של עסק היא דבר מאוד יקר – החזרי מס בסדרי גודל גבוהים יכולים להוות תמריץ כלכלי לפתיחת העסק דווקא בתקופה קשה זו.

חבל לפספס את ההזדמנות הזו, ששוויה יכול להגיע לאלפים רבים אם משתמשים בה נכון. אותם אלפים שנחסכים יכולים לשמש לאפיקי פיתוח נוספים לעסק החדש, שכולל מטבע הדברים הוצאות רבות, שכל חיסכון בהם מבורך.

בנוסף, יש לזכור שמדובר בפטור זמני ולא קבוע – כך שישנו חלון הזדמנויות מוגבל יחסית שבו ניתן להשתמש בהטבה הזו, והיא תקפה רק לסוג מוגבל יחסית של מוצרים, אשר כפופים באישור וועדת השיקום של הביטוח הלאומי. לכן, יש לפעול באופן ממוקד ומסודר במידה ורוצים להשתמש ביתרון הזה.

 

סיכום

במידה ואדם מקבל מן המדינה את הסטטוס של חלל פעולות איבה, משפחתו זכאית להטבות רבות ששווין הכלכלי רב. החזר מס קנייה למשפחה של חלל פעולות האיבה היא אפשרות שמעמידה מחלקת השיקום של הביטוח הלאומי לבניית עסק חדש או לתחזוקת עסק קיים.

מס הקנייה יכול להיות פקטור משמעותי ברכישתם של מוצרים וקבלת החזר מס עליו יכולה להוות עזרה משמעותית מאדו, בייחוד בתקופה מורכבת, מבחינה נפשית וכלכלית שהמשפחה נמצאת בה.

ניצול נכון של ההטבה הזו, תוך הכנה מראש של המסמכים לוועדת הביטוח הלאומי יכולה לאפשר שימוש ראוי של ההטבה.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון