החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו

החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו נובעים מכוחן של קבלת שתי נקודות זיכוי בעבור ילד הסובל משיתוק, עיוורון או פיגור ושמתקבלות גם כאשר אותו ילד הופך לבגיר, בתנאים מסוימים. ההטבה מעניקה להורים חיסכון שנתי נאה במס, שיוכל גם לחזור כספית ישירות לחשבון הבנק אם לא נוצל בסוף שנת המס. אז מי זכאי לכך וכיצד דורשים החזר? הכל נמצא כאן:

 

מדוע מס הכנסה מעניק החזרי מס?

חבות התשלום למס הכנסה בישראל איננה נמוכה במיוחד. היא דורשת מכל אזרחי המדינה למלא את חלקם עבור קופת המס ובאופן שנתי, אם כי שכירים משלמים סכום יחסי עד לסיום השנה כפי שמגלם תלוש השכר שלהם.

כאשר נסיבות החיים מורכבות ודורשות הוצאות גבוהות יותר, בדיוק כמו במקרה של הורים לילדים המוגדרים נטולי יכולת, מס הכנסה שואף לאזן את חבות המס על ידי הטבת מס הניתנת לזוג ההורים בגין מצב זה.

 

זכאות לקבל החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו

תושבי ישראל שילדם משותק, מפגר או עיוור זכאים לקבל שתי נקודות זיכוי עבור כל ילד הסובל מאחד ממצבים אלו, זאת על פי סעיף 45א' לפקודת מס הכנסה.

סעיף זה מאפשר גם את קבלתן של נקודות הזיכוי כאשר ילדם נטול היכולת הופך לבגיר: עד גיל 18 המצב ממשיך לזכות כרגיל בשתי נקודות זיכוי, כאשר ישנם קריטריונים מסוימים לקבלתן גם לאחר מכן.

אז מהם אותם קריטריונים שמס הכנסה דורש כדי להמשיך ולקבל את נקודות הזיכוי, גם כאשר נטול היכולת הופך לבגיר? ובכן, בגירים מעל גיל 18 ממשיכים להיחשב כ"ילדים" נטולי יכולת, כל עוד הם מתגוררים עם הוריהם או נתמכים על ידיהם בעת שהם שוהים במוסד דיור מוגן.

בנוסף, התנאי המרכזי ביותר הוא קבלת קצבה מהמוסד לביטוח לאומי, עקב הגדרת נטול היכולת כעיוור (אדם בעל תעודת עיוור), משותק (בעקבות קביעתו של נוירולוג מומחה), בעל מוגבלות שכלית התפתחותית או פגוע נפש.

הבגיר יכול להיות אדם שאיננו עובד אך מקבל קצבת נכות מתאימה, או אדם שעובד כך ששווי הכנסתו לא עובר את פעמיים גובה קצבת הנכות שלו. כמו כן, בכל אחד מהמצבים יידרש הבגיר לעמוד במבחן הכנסה בהתאם לחוק.

 

גובה נקודות הזיכוי במס

מס הכנסה מעדכן מידי שנה את ערכה הכספי של נקודת זיכוי במס, מה שבפועל הופך להנחת מס בתשלום השנתי. נכון לשנת 2021, עומד ערכה של נקודת זיכוי אחת במס על סך 218 שקלים בחודש, המגיעים לכדי 2,616 שקלים בכל שנה.

מכיוון שהורים לילדים נטולי יכולת שבגרו זכאים עדיין לשתי נקודות זיכוי (בהינתן הדרישות שצוינו בפסקה הקודמת), הרי שהם זכאים לקבל 436 ₪ בחודש ו-5,232 ₪ בשנה. מדובר בהנחה נאה בחבות המס שתסייע להורים לאזן טוב יותר את הוצאותיהם במשק הבית ובפרט בטיפול בילדם.

בקשה להטבת המס

הזכאות לשתי נקודות הזיכוי איננה מתקבלת אוטומטית ולכן על ההורים לפנות באופן יזום למס הכנסה ולהגיש בקשה מתאימה באמצעות טופס מס הכנסה מספר 3286 שבו יש למלא את כל הפרטים לגבי קצבת הנכות של הבגיר, שניתנה לתקופה של יותר משנה אחת ובגין אי כושר בשיעור של 75% או יותר.

לבקשה להטבת המס יש לצרף את פרוטוקול הוועדה הרפואית שהתקבלה מהמוסד לביטוח הלאומי, בה מפורט מצבו הספציפי של הבגיר וכן את טופס 127 (תעודה רפואית) הניתנת על ידי רופא מומחה מתאים, שבדק את הבגיר וקבע את מצבו הרפואי.

הבקשה אמורה להיות מפורטת, מקיפה, מלאה בכל הפרטים הנדרשים ומדויקת. כמו כן, יש להגיש אותה בכל שנה מחדש וחשוב לזכור זאת.

החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו
החזרי מס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו

חשיבות החזר המס להורים לילדים נטולי יכולת שבגרו

המדינה מבקשת להקל על הורים שנדרשים להוצאות רבות ומשמעותיות בעקבות הטיפול בילדם נטול היכולת והאפשרות לשלב אותו במסגרות הרגילות הקיימות. לפיכך, ניתנות שתי נקודות הזיכוי עד שאותו ילד יגיע לגיל 18, או אז יהפוך לאדם בגיר ולכאורה יהיה אמור להפסיק לקבל את נקודות הזיכוי.

בפועל מרבית ההורים ממשיכים לתמוך בילדם גם אחרי שהוא הופך לבגיר ולכן גם נטולי יכולת שבגרו זה מכבר, עדיין מאפשרים להוריהם להמשיך לקבל את הטבת המס השנתית ולהפחית בתשלום כדי להתמודד טוב יותר עם ההוצאות.

ההטבה תינתן גם במצב שבו הילד נטול היכולת עדיין ממשיך להתגורר בבית הוריו וגם אם הוא מתגורר במקום עצמאי או במוסד, אך עדיין נתמך מצד הוריו.

 

מתי יתקבלו החזרי מס בגין בגיר נטול יכולת?

מסיבות מובנות לגמרי, הורים לילדים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים נדרשים להתמקד באופן משמעותי בקושי של ילדם, להשיג טיפולים, מסגרות מיוחדות, לעבור בדיקות, להיאבק על זכויות ועוד המון.

לא פעם הדבר גורם לכך שהם אינם מודעים לכל מה שהם זכאים לקבל בגין המצב הקיים ומגלים בדיעבד על זכאותם להטבת המס בגובה שתי נקודות הזיכוי השנתיות.

ההורים מבינים שהם פספסו עד כה את הזכאות וכעת יכולים לדרוש אותה להמשך הדרך, אך אם אתם קוראים את שורות אלו ונמצאים בדיוק באותו המצב – דעו שלא פספסתם את הרכבת.

מדינת ישראל מאפשרת להגיש ולקבל החזרי מס עד 6 שנים אחורנית, כך שתוכלו לקבל בחזרה ישירות לחשבון הבנק את ההטבה שלא ניתנה לכם. למעשה, כשכירים אתם משלמים סכום מס יחסי מידי חודש, על אף שחבות המס מחושבת לכם פעם בשנה.

מצב זה יוצר תשלומי מס רבים ביתר, שכן ההטבה לא חושבה במסגרתם ולכן תשלום המיסוי היה גבוה יותר ממה שצריך.

כאשר מגישים את הבקשה להחזר מס, ניתן לעשות זאת עבור שש השנים האחרונות כך שתוגש בקשה להחזר מס עבור כל אחת מהשנים שחלפו.

במילים אחרות, אם השנה היא 2021 וכעת גיליתם על זכאותכם להחזר מס בגין נטול יכולת בגיר או קטין, תוכלו להגיש בקשה להחזר החל משנת 2015 ולקבל ממנה והלאה את סכום המס ששולם ביתר ועשוי להגיע גם לעשרות אלפי שקלים.

 

החזרי מס גם עבור מצבים נוספים

הורים לילדים נטולי יכולת זכאים למספר נקודות זיכוי נוספות, הניתנות להם ללא תקרה ועם צבירה בלתי מוגבלת, בהתאם לצורך וכמות הילדים בעלי תנאים מסוימים. כהורים על ילדיהם עד גיל 18, זכאים ההורים לנקודת זיכוי שנתית במס עבור כל ילד.

בעת חינוך הילד נטול היכולת במסגרת החינוך המיוחד הם זכאים לשתי נקודות זיכוי במס. נקודות זיכוי אלו מתווספות לאלו של נטולי היכולת.

הדבר אומר שבמידה ולא קיבלתם, מכל סיבה שהיא, את מלוא הנקודות שמגיעות לכם כך שההנחה במס לא מומשה בפועל, תוכלו לדרוש החזר מס ולקבל בחזרה סכום כספי משמעותי ביותר.

עבור נטולי יכולת קטינים, הצבירה הבסיסית ביותר להוריהם היא של 5 נקודות זיכוי במס המקנות להם הנחה שנתית בסך למעלה מ-13,000 שקלים!

בנוסף חשוב לציין שההנחה האפשרית להורים היא עד לחובת תשלום אפס, כלומר מצב שמאפשר להם לצבור נקודות זיכוי במס עבור ילדם נטול היכולת ללא הגבלה ועד כדי קיזוז מלא של חבות המס השנתית, הפוטרת אותם מתשלום ולמעשה מאפשרת להם לדרוש החזרי מס בגין כל מה שכבר שולם לאורך השנה.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון