החזר מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

החזר מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים נועד כדי להקל בהוצאות ההורים לאור מצבו של ילדם ולספק להם חבויות מס מופחתות גם כאשר מדובר בילדים בגירים. אז מי זכאי להחזר המס וכיצד דורשים אותו? לפניכם כל המידע הרלוונטי בנושא:

 

החזר מס בגין ילדים עם צרכים מיוחדים

כל הורה שואף לעשות את הכל כדי שילדו יגדל ככל אדם בריא. אך מה קורה כאשר נסיבות החיים מובילות את הילד להיות מוכר כבעל צרכים מיוחדים?

הדאגה והאילוצים סביב מצבו של הילד הם משני חיים ולעתים גם במובן הדרסטי: הורה שעוזב את מקום עבודתו כדי לטפל בילד, הורים שנדרשים לפחות שעות עבודה והקצאת יותר זמן לטיפולים הנדרשים.

כמובן שלא רק בפן המנטלי נדרשת כאן עשייה רבה, אלא שגם מבחינה כלכלית הדבר מקשה על ההורים כפליים.

 

הטבת מס שמתקבלת גם רטרואקטיבית

אמנם כל הורה שילדו הוא בעל צרכים מיוחדים מצליח להתמודד בדרך כזו או אחרת עם הסוגיה ומבצע מטבעו את מה שדרוש כדי שילדו יתפתח בסביבה מוגנת, אוהבת ושמתאימה לו.

יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהסוגיה הכלכלית הקשה ולשם כך מעמידה המדינה הטבת מס, המאפשרת להורים לקבל הפחתה בחבות המס על ידי החזר בגובה של אלפי שקלים בשנה.

אם אתם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ועד היום לא הייתם מודעים להטבת המס שמגיעה לכם, חשוב שתדעו שעדיין לא איחרתם את הרכבת. ככל שהדבר נוגע להחזרי מס, ניתן להגיש בקשות גם באופן רטרואקטיבי, עד שש שנים לאחור כך שאם ילדכם עומד כבר מספר שנים בקריטריונים המזכים,

תוכלו עדיין להגיש את הבקשה ולקבל החזר ישירות לחשבון הבנק.

 

זכאות להחזר מס בגין הורות לילדים עם צרכים מיוחדים

הקריטריונים המזכים בהטבת מס להורים שילדיהם בעלי צרכים מיוחדים

  • פיגור שכלי קשה
  • שיתוק
  • ריתוק באופן קבוע למיטה
  • עיוורון
  • חירשות
  • אילמות
  • אוטיזם (או על הרצף האוטיסטי)
  • הפרעות נפשיות

חשוב להבהיר שעל פי סעיף 45 לפקודת מס הכנסה, הזכאות להטבת המס ניתנת כאשר מדובר בילדים שגילם מתחת ל-18 ושאובחנו כבעלי אחד מהמצבים הרפואיים האמורים על ידי רופא מתאים.

כך למשל, ילדים שסובלים שסובלים משיתוק באחת הגפיים או חסרי גפה (בעקבות כריתה או לידה ללא אחת הגפיים) יצטרכו לקבל אבחנה מתאימה ממומחה להתפתחות ילדים או נוירולוג.

ילדים שאובחנו עם עיוורון יזדקקו לאבחנה מתאימה מרופא עיניים. ילדים שסובלים מפיגור התפתחותי בעקבות לקות למידה כמו ADHD יזדקקו לשיבוץ במסגרת חינוך מיוחד מטעם וועדת השמה.

ילדים המקבלים גמלת ילד נכה או זכאים לה מהמוסד לביטוח הלאומי יזדקקו לאישור המוכיח את זכאותם מהוועדה הרפואית וכן הלאה.

 

ישנה זכאות מתאימה גם לבגירים שגילם הוא מעל ל-18 והם בעלי צרכים מיוחדים:

  • הילד סמוך לשולחן הוריו – מצב שבו הילד נמצא עדיין בחזקת הוריו ומתגורר עמם, או שהוא מתגורר בדירה המשותפת לנטולי יכולת נוספים. אם מדובר בבגיר שנישא לבן או בת זוג המוגדרים גם הם כנטולי יכולת, הוא עדיין יכול להיחשב כסמוך לשולחן הוריו וזאת על פי החלטת פקיד שומה.
  • שיתוק באחת הגפיים, לידה ללא גפה או כריתתה, כפי שאובחנו על ידי נוירולוג והפרטים לכך מצויים בטופס 127 (תעודה רפואית המפרטת את האבחנה) שאותה מילא הרופא.
  • פיגור שכלי שאובחן על ידי וועדת האבחון במשרד הרווחה והשירותים החברתיים
  • עיוור המחזיק בתעודת עיוור של משרד הרווחה והשירותים החברתיים (השירות לעיוור במשרד הרווחה)
  • בגיר עם דרגת אי כושר השתכרות מעבודה ששיעורה עומד על 74% ומעלה ולצמיתות, בהתאם לקביעת וועדה רפואית במוסד לביטוח הלאומי.
החזר מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים
החזר מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

גובה הטבת החזר מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

הטבת המס להורים שילדיהם בעלי צרכים מיוחדים היא בגובה של שתי נקודות זיכוי במס, הניתנות לאחד ההורים או מתחלקות ביניהם על פי בקשתם. אם מדובר בזוג נשוי המנהל יחד את משק הבית וכלכלת הבית, רצוי לדרוש שההטבה תכלול במשכורת הגבוהה יותר מבין השתיים, כדי שתנוצל באופן מיטבי.

שוויה של נקודת זיכוי אחת במס עומד (נכון לשנת 2021) על 218 שקלים לחודש ו-2,616 שקלים בשנה. כפי שאתם מבינים, שתי נקודות הזיכוי יעניקו להורים הטבת מס שנתית נאה ביותר בגובה 5,232 ₪!

 

הטבות נוספות להורים

לצד הטבה זו, כהורים אתם זכאים להטבות נוספות: שתי נקודות זיכוי במס לילדים שגילם 5 ומטה ונקודת זיכוי אחת לכל ילד בבית שגילו בין 6-17. בשנה שבה ימלאו לילד 18 הוא יקבל חצי נקודה.

הטבות אלו מצטרפות גם להטבות אחרות כמו החזר שניתן לנטולי יכולת או בגין החזקתם במוסד סיעודי, נקודות זיכוי עבור תואר, שירות מילואים, מגורים בעיר פריפריה, מחלה ועוד.

 

הטבות נוספות לפי תושבות

בנוסף, כל תושבי ישראל זכאים באופן אוטומטי לנקודות זיכוי בגין תושבותם: 2.25 נקודות זיכוי במס לגברים ו-2.75 נקודות זיכוי במס לנשים.

פקודת מס הכנסה מאפשרת לצבור את כל הנקודות המתקיימות לאור נסיבות חייו ומצבו של כל אחד וללא תקרה, כך שבהצטברות ההטבה המגיעה להורים שילדיהם בעלי צרכים מיוחדים והטבות נוספות, ניתן להגיע גם לחבות ששיעורה אפס שקלים לתשלום במס הכנסה בכל שנה!

 

החזר מס להורים שילדיהם בעלי צרכים מיוחדים

כדי לקבל את החזר המס בגין מצבו של ילדכם, תצטרכו לפנות למס הכנסה פיזית או באופן מקוון ולמלא את טופס 116א' שעניינו הוא בקשה להקלה ולתיאום בחישוב ניכויי המס.

לטופס זה תצטרכו לצרף גם את התעודה הרפואית (טופס מספר 127) ולוודא שהיא מולאה כראוי על ידי הרופא המומחה המטפל ושמצוינים בה תיאור המחלה, חומרתה, מועד אבחנתה ונסיבותיה.

ישנם מקרים שבהם יהיה צורך לצרף טפסים נוספים כמו תעודת עיוור עבור ילד עיוור, אישור וועדת השמה עבור ילד ששובץ במסגרת חינוכית מיוחדת ועוד.

אם חלף הזמן כך שמס הכנסה טרם עודכן בזכאותכם לקבלת ההטבה ולמעשה שילמתם יותר ממה שהייתם צריכים לשלם, עליכם להגיש את טופס 135 שעניינו הוא בקשה להחזר מס ששולם ביתר.

את בקשה זו תוכלו להגיש כאמור עבור שש שנים לאחור ולצרף אליה את המסמכים הרפואיים הנדרשים (טופס 127, תעודת עיוור וכדומה) ואת טופס 106 מהמעסיק, יחד עם שיק מבוטל או אישור ניהול חשבון המעידים על פרטי חשבונכם בבנק ולשם יועבר ההחזר לאחר שפקיד השומה יעיין בבקשתכם ויבצע את תחשיבי ההחזר.

אם אתם מגישים בקשה להחזר הכוללת יותר משנה אחת, עליכם למלא את טופס 135 עבור כל שנה שבגינה אתם דורשים החזר ולצרף אליה את טופס 106 מהמעסיק שרלוונטי לאותה שנת מס יחד עם העתקים של יתר המסמכים הנדרשים.

 

מומחה להחזרי מס יסייע לכם למקסם את ההחזר

למרות שאת הבקשה להחזר מס להורים לילדים עם צרכים מיוחדים ניתן להגיש גם בעצמכם, דעו שישנם מקרים רבים שבהם כדאי להיעזר בגורם מומחה כמו רואה חשבון או יועץ מס, המתמחים בהחזרי מס.

מה קורה כאשר ילדכם נמצא במסגרת מיוחדת המזכה בהטבת מס של שתי נקודות בפני עצמה? מה אם ילדכם מוחזק במוסד סיעודי וכבר קיבל השתתפות בתשלום ממס הכנסה? האם מתקיימת זכאות לכפל נקודות או הטבות?

שאלות כאלו ועוד רבות אחרות יצטרכו להיבדק באופן מקצועי כל מקרה לגופו. הבדיקה שאנו מבצעים לזכאותכם להחזר מס איננה מערבת את מס הכנסה או כרוכה בעלויות, אך מאפשרת לכם לקבל תשובה מראש לגבי זכויותיכם שנוצלו או שטרם נוצלו ולהבין מהו גובה ההחזר שמגיע לכם לקבל.

מעוניינים שנבצע בדיקה גם עבורכם? חייגו אלינו עכשיו ונחזור אליכם בהקדם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון