הכירו את המיסים המוזרים ביותר

תשלום מיסים הפך לחלק בלתי נפרד מהחיים של כל עובד במדינת ישראל, אך רובנו לא בהכרח זוכרים או יודעים מה פשר המיסים שאנו משלמים ולאיזו תכלית נועדו. לכן הסקירה שלפניכם תוקדש לדיון בסוגי המיסים המוזרים ביותר שנגבו במדינת ישראל לאורך שנות קיומה, שלמרבה המזל – חלקם חלף מן העולם.

 

הכירו את המיסים המוזרים ביותר בהיסטוריה הישראלית

שמחו שחלקם כבר לא קיימים עוד

אם נתבונן על ספר ההיסטוריה של מדינת ישראל, נגלה כמה סוגים של מיסים מוזרים ביותר, שהמדינה נהגה לגבות מאזרחיה. גם כיום, האזרח הממוצע במדינת ישראל עדיין נדרש לשלם מגוון רחב של מיסים, שחלקם לפחות במבט ראשון תמוהים.

אמנם חלק מהמיסים, כדוגמת מס הכנסה – עשויים להיראות לנו גנריים למדי, מאחר והם נגבים כמעט בכל מדינה בעולם המודרני. אולם ישנם גם מיסים אזוטריים יותר שמרבית הציבור אינו מודע כלל למשמעותם.

למרבה המזל, יש לא מעט סוגים של מיסים שפסו מן העולם בשל אי התאמתם לאורח החיים המודרני, והודות לכך, איננו נדרשים לשלם אותם עוד. בין המיסים המוזרים הללו היו:

  • מס מותרות
  • מס שעשועים
  • מס גולגולת
  • מס חנינה
  • מס בהמות
  • מס פרולטריון
  • מס נסיעות לחו"ל
  • מיסי שווי דירה
  • מס עזבון
  • מס בולים (שבוטל רק בשנת 2005)

נשאלת אם כן השאלה: האם בראי ההיסטוריה גם חלק מסוגי המיסים שאותם אנו משלמים כיום, יהפוך לאנקדוטה משונה? המשיכו לקרוא ותגלו את התשובה.

 

הכירו את המיסים המוזרים ביותר בישראל 2021

אף שהמיסים המוזרים שהזכרנו בשורות הקודמות, חלפו לא זה מכבר מן העולם (למזלנו הרב), עדיין קיימים מיסים מסוגים אחרים שאנו משלמים גם כיום, מבלי להבין עד הסוף מה משמעותם ולאיזו תכלית הם נגבים מאיתנו. בין המיסים הבולטים יותר בקטגוריה זו ישנם:

 

מס זכייה בהגרלות ופרסים

אף על פי שבמבט ראשון, מס זכיה בפרסים אינו נתפש בהכרח במס מוזר במיוחד, הוא גבוה באופן שאומר דרשני. על פי פקודת מס ההכנסה המעודכנת, זכייה בפרסים בסכום של למעלה מ – 35,500 שקלים חייבת במס הכנסה בשיעור של של 35 אחוזים.

לעניין זה, אין משמעות לסוג ההגרלה או אופי הפרס שניתן לזוכה. בין אם מדובר על זכייה בלוטו או בטוטו, ובין אם מדובר על פרס שניתן לזוכה בתוכנית מציאות (ריאליטי) – צפוי הזוכה בו להפריש למס הכנסה למעלה משליש משווי זכייתו.

מה שהופך את מס הזכייה למס משונה הוא בראש ובראשונה העובדה ששיעור המס הגבוה מעודד מהמרים להשתתף בהגרלות בלתי חוקיות מחוץ לגבולות המדינה על מנת לשלשל לכיסם רווח נקי בשיעור גבוה יותר.

כך למעשה גובה המס שגובה מדינת ישראל בגין זכיות בפרסים, מוביל בעקיפין למצב שבו היא אינה זוכה להשתתף ברווחים של חלק נכבד מציבור המשתתפים בהגרלות בארץ (שפונים לחו"ל כדי להימנע מתשלום המס המופקע).

מעבר לכך, מס הזכייה מוטל גם על זכיות בסכומים שאינם בהכרח גבוהים מאוד, ונוגס בחלק לא מבוטל מהפרס שניתן לזוכה. מאחר ועסקינן בפרס חד פעמי ולא בהכנסה חודשית המשולמת לאדם על בסיס קבוע, ניתן היה לטעון כי זה אך מתבקש שמדינת ישראל תביא בחשבון את מצבו הפיננסי הכללי של הזוכה בהקשר לשיעור המס הנגבה ממנו בשל זכייתו.

 

היטל על שירותים בחו"ל

סעיף 15 לחוק המע"מ קובע כי תושב ישראלי אשר נוסע למדינה זרה וניתנים לו שם שירותים שונים כדוגמת שירותי הסעדה, שירותי תחבורה ציבורית או שירותי אירוח ולינה, נדרש לאסוף את הקבלות מחו"ל, ולהנפיק חשבונית באופן עצמאי בשובו לישראל, לשם תשלום המע"מ בגין השירותים הנ"ל (שכזכור, נצרכו בחו"ל – מה שהופך את הניסיון של מדינת ישראל להשתתף בחגיגה לתמוה במיוחד). אולם הלכה למעשה, מס זה איננו נאכף – וטוב שכך.

 

מיסי רכב ודלק

מיסי רכב ודלק הם בין המיסים היותר כבדים שאזרחי ישראל נוהגים לשלם בגין "הזכות" להתנייד ממקום למקום בכלי תחבורה משלהם. מדובר באבסורד שקשה להתעלם ממנו במדינה כמו ישראל שתשתיות התחבורה שלה הן כה מוגבלות וטעונות שיפור גם בשנת 2021.

אולם נכון להיום, המס הנגבה בגין יבוא רכב לארץ עומד על 114 אחוזים מעלות הרכב – גם במקרה בו קיימים הסכמי סחר בין יצואנית הרכב לבין מדינת ישראל.

בנוסף לכך, גם המס העקיף שאנו משלמים עבור הדלק שלנו – הידוע בתור "מס בלו", הוא שערורייתי ומהווה למעלה מ- 50 אחוזים מעלותו הראשונית של הבנזין. מס הבלו הוא חלק בלתי נפרד מהכנסותיה של מדינת ישראל, אך למרבה האירוניה מטרתו המוצהרת הינה צמצום של צריכת הדלק בישראל.

 

הכירו את המיסים המוזרים ביותר
הכירו את המיסים המוזרים ביותר

אלמנט המיסוי המשונה ביותר – גביית מס הכנסה עודף

אף שבשורות הקודמות סקרנו סוגים שונים של מיסים מוזרים, המס המשונה ביותר לטעמנו, הוא דווקא מס ההכנסה העודף שנגבה מכולנו בשגרה באופן חוקי, לכאורה.

במדינת ישראל, מדי שנה בשנה נגבים למעלה ממיליארד שקלים עודפים מאזרחי המדינה על ידי רשות המיסים. בחלק לא מבוטל מן המקרים, גביית מס הכנסה ביתר מתבצעת על רקע טעויות חישוב והערכות שגויות מצד מס הכנסה, מה שעלול לגרום אצל חלקנו להרמת גבה.

על פניו, ניתן היה לצפות שבשנת 2021, עם הקדמה הטכנולוגית והטמעת מערכות מתקדמות במשרדים ממשלתיים, גם רשות המיסים תוכל לדייק באופן עקבי יותר בחישוב שומת המס המוטלת על ציבור העובדים בישראל.

ההימנעות מטעויות חישוב אמורה להיות לכאורה, אינטרס משותף לאזרחי המדינה ולרשויות המיסים, היות והטיפול בבקשות להחזרי מס דורשת השקעת משאבים אדירים מצד שלטונות המס. אולם בפועל, זהו עדיין המצב ואנחנו כמשלמי המיסים צריכים לדעת כיצד למצות את הזכויות שלנו בהינתן גביית המס ביתר.

העניין הוא שמאחר וגביית המס העודף מתבצעת בדרך כלל בשל שגיאת חישוב או עקב אי מימוש של הזכאות להקלות מיסוי מצד נישומים – מס הכנסה לא בהכרח מודע לעובדה שהוא חייב כסף לאזרחים ספציפיים ובאיזה סכומים.

פירוש הדבר הינו שללא בדיקה של הנושא באופן אקטיבי – לא תוכלו לדעת האם אתם זכאים לקבל החזרים ממס הכנסה, או שלא. זאת למרות שהלכה למעשה, מרבית העובדים השכירים בישראל זכאים להחזרי מס.

כך קורה שפחות מתשעה אחוזי מציבור העובדים בישראל נוהג לבקש ממס הכנסה את כספו בחזרה בסוף שנת המס. האין זה משונה?

 

הכירו את הדרך היעילה ביותר לקבל את החזרי המס המגיעים לכם כחוק

על פי נתונים שפרסמה רשות המיסים, ממוצע החזרי המס פר בקשה הוא יותר מ – 3,500 שקלים – סכום מכובד לכל הדעות. אם גם אתם סבורים שמס הכנסה חייב לכם כספים בגין גביית מס עודף, זה הזמן לפנות לחברת ייעוץ מס ולבדוק את זכאותכם לקבלת החזר מס בהקדם.

אנו בחברת אינדיגו פיננסים, נשמח לסייע לכם לבחון את היקף המיסים ששילמתם, לצד נקודות הזיכוי והפטורים ממס שלהם אתם זכאים על פי החוק, ולהגיש למענכם את הבקשה לקבלת החזרים ממס הכנסה. זוהי הדרך הבדוקה שבה תוכלו לקבל את מירב הכספים המגיעים לכם בחזרה.

מעוניינים במידע נוסף על מיסים והטבות מיסוי מסוגים שונים? חברת אינדיגו פיננסים כאן בשבילכם! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון