כיצד ניתן לבצע החזר מס ומהם התנאים?

כיצד ניתן לבצע החזר מס ומהם התנאים – הרבה אזרחים שואלים את השאלה הזאת יחד עם עוד שאלות כמו: מהו החזר מס? ואיך זה קשור אליכם? כולנו שמענו על החזר מס שניתן לאנשים שונים סביבנו. בסיפורים זה נשמע בערך כך: ביום בהיר צצו להם אלפי שקלים בחשבון הבנק של אדם, שלא הבין כלל מאיפה הם באו…

אז זה לא ממש מדויק: החזר מס כמעט כל עובד זכאי לקבל במהלך חייו. אם זה לא קרה, אפשר פשוט לדאוג שזה יקרה.

 

קודם כל – מהו החזר מס?

החזר מס כשמו כן הוא: החזר של מס עודף שנגבה בטעות.

כל אדם מחויב לשלם מס הכנסה למדינה. זהו סכום קבוע המופרש מסך הכנסותיו השנתיות של אדם ומשולם לקופת המדינה דרך רשות המסים.

יש תנאים שונים המזכים בהטבות מס. ההטבות הן למעשה הפחתות או ניכויים מסכום המס שצריך העובד לשלם. פעמים רבות ההפחתה מתבטאת בתשלום רטרואקטיבי של החזר מס.

 

מתי זה קורה?

  • יש הטבות מסוימות שחלות רטרואקטיבית מלכתחילה
  • אם לא חל עדכון בנתונים מזכים מסוימים או תיאום בין רשויות שונות, ההפחתה המגיעה לעובד לא חלה במהלך השנה. במצב זה העובד יכול לקבל חזרה את הסכום העודף ששילם כהחזר מס

 

אז כיצד ניתן לבצע החזר מס ומהם התנאים?

רשות המסים – ומס הכנסה בעיקר – זכורים לכולנו מהסיפורים והאגדות כגופים מאיימים, מיושנים ומסורבלים. אבל האמת שהיום זה כבר לא ממש כך. וגם אם כן – על הזכויות שלנו לפחות אנחנו יכולים לעמוד. אין שום סיבה שנשאיר בקופת המדינה סכומי כסף המסתכמים באלפי ש"ח לשנה, רק בגלל שלא ידענו, לא עדכנו או לא תיאמנו. נוכל פשוט לדרוש החזר מס ולקבל את כספנו חזרה.

 

כיצד ניתן לבצע החזר מס ומהם התנאים

החזר מס – כך תקבלו אלפי שקלים ב-3 שלבים

סיכמנו עבורכם את כל התהליך לקבלת החזר מס – ב-3 שלבים בלבד! שימו לב שבמקרים רבים ניתן גם לדלג על שלב 2, כך שלמעשה אתם נשארים רק עם 2 שלבים! אז זה לא ארוך מדי, וזה לגמרי שווה את המאמץ.

רוצים לקבל החזר מס בראש שקט? פנו לחברת פיננסים מקצועית שתעשה עבורכם את כל העבודה.

 

שלב ראשון – בדקו את זכאותכם להחזר מס

בדיקת זכאות יכולה להיות עניין קצת מייגע. עליכם לבדוק מהם התנאים המזכים, למלא טופס הכולל את כל פרטיכם האישיים ולשים לב לדיוקים קטנים שמגדירים קריטריונים ספציפיים. בנוסף, יש נתונים המשתנים מדי שנה, כמו למשל – רשימת היישובים הזכאים להטבות מס.

רשות המסים מזכה בהטבות מס בשיטת נקודות מצטברות. כלומר, כל נקודת זיכוי שווה לסכום כסף מסוים, והסכום הזה מנוכה מתשלום המס. תוכלו לבדוק לכמה נקודות אתם זכאים בסימולטור לחישוב נקודות זיכוי באתר של רשות המסים.

אז הבטחנו שזה קל ופשוט, והנה אנחנו מקיימים: בדיקת הזכאות יכולה להתבצע בקלות! פנו לחברת פיננסים מקצועית שתבצע את הבדיקה באופן מקצועי ומדויק. בדרך כלל, חברות הפיננסים השונות לא גובות תשלום על בדיקת הזכאות הזאת. בנוסף, אם לא נמצאתם זכאים בבדיקה, סיכוי רב לכך שלא תשלמו.

 

שלב שני – מהם הטפסים הדרושים?

אתם זכאים להחזר מס? איזה יופי! זה יכול להגיע לאלפי ש"ח ואף יותר. כדי שזה יקרה, אתם בטח מעוניינים להגיש כבר את הבקשה להחזר מס.

אבל עצרו רגע: ההמלצה שלנו, אל תחכו עם המסמכים לרגע האחרון… טפלו בכל הניירת הדרושה לצורך הגשת הבקשה, כדי שתגיעו בראש שקט לשלב האחרון.

 

מהם הטפסים הרלוונטיים לבקשה להחזר מס?

תלוי, כמובן, בנסיבות שבגללן אתם זכאים להחזר מס.

החזר מס יכול להינתן בגלל סיבות שונות. אם אתם מגישים בקשה להחזר מס בגין תושבות ביישוב מזכה – עליכם לצרף אישור תושבות חתום ע"י המועצה המקומית. אם אתם מגישים בקשה להחזר מס בגין ילד נכה מתחת גיל 19, עליכם לצרף לטופס הבקשה אישור על גמלת נכה מהמל"ל (המוסד לביטוח לאומי).

שימו לב: בקשה להחזר מס בגין ילד שעבר וועדת השמה לא מצריכה אישור מוועדת איפיון וזכאות. החוק קובע כי אישור כזה מועבר ומדווח אוטומטית לרשות המסים.

 

שלב שלישי – הגשת הבקשה להחזר מס

כל המסמכים בידכם? מעולה. זה הזמן לעבור לשלב האחרון – הגשת הבקשה להחזר מס.

איך? תוכלו להגיש את הבקשה ללשכת פקיד השומה האחראי על אזור מגוריכם, או באתר של רשות המסים. מלאו את הטופס – הידני או המקוון – לבקשה להחזר מס. לאחר קבלת הטופס, תוכלו לצפות לקבלת ההחזר תוך חודשיים-שלושה, ברוב המקרים.

שימו לב: אנשי מקצוע שייצגו אתכם ויגישו עבורכם את הבקשה יכולים להוכיח שאתם זכאים לסכומים גבוהים יותר, ולדאוג שהבקשה תטופל מהר יותר. אז כדאי לקחת זאת בחשבון לפני שאתם מגישים את הבקשה באופן עצמאי.

 

חשוב לדעת

עברה תקופה והבקשה שלכם לא טופלה? אל תהססו! הרימו טלפון, שלחו פנייה במייל, ובדקו מהו סטטוס הטיפול בבקשתכם. לפעמים זירוז קל מצידכם יכול פשוט לקצר את ההליכים. חבל שתחכו חודשים ארוכים לכסף שממילא מגיע לכם.

 

התנאים – כך תדעו אם אתם זכאים להחזר מס

מתי קורה שמשלמים עודף מס?

בדרך כלל, אם אתם זכאים להטבת מס וזו מגיעה רטרואקטיבית, או שלא נעשה תיאום ועדכון של רשויות המס ולכן נגבו ממכם מסים בסכום המלא.

 

הטבת מס שניתנת רטרואקטיבית: תושבות ביישוב ספר

תושבות ביישוב ספר מזכה בהטבת מס. ההטבה ניתנת רטרואקטיבית לאחר השלמת 12 חודשי תושבות. אם עברתם במהלך שנת המס ליישוב מזכה, תמשיכו לשלם מס כרגיל עד לאחר 12 חודשי מגורים ביישוב. לאחר מכן, תקבלו החזר מס על תקופת המגורים הזאת.

 

איך מחשבים את החזר המס הזה?

נניח ועברתם להתגורר בירוחם בחודש יולי ב-2020. השלמתם 12 חודשי מגורים בירוחם שנה לאחר מכן, ביולי 2021. החזר המס שתקבלו יחושב באופן הבא: תוכלו לקבל את החזר המס על שנת 2020, אבל בגובה של חצי מההפחתה במס שתושבות בירוחם מזכה.

למה?

כי רק במשך 6 חודשים – חצי מהשנה – גרתם בירוחם. האחוז מההחזר שתקבלו, מקביל לאחוז בשנה שגרתם ביישוב.

כלומר: החזר מס בגין תושבות ביישוב ספר על שנה מסוימת, ניתן רק לאחר השלמת 12 חודשי מגורים ביישוב. גובה ההחזר מחושב לפי האחוז משנת המס שהתושב התגורר ביישוב.

על החודשים הבאים, מהחודש ה-13 ואילך, מזוכים התושבים מראש – כלומר, משלמים מלכתחילה פחות מסים.

רשימת היישובים המזכים – יישובי הספר – מתעדכנת מדי שנה. תוכלו לבדוק אם היישוב בו אתם מתגוררים שייך לרשימת היישובים הזכאים להטבות מס באתר של רשות המסים.

 

הטבות מס שלא מתעדכנות מיד

לעתים הטבות מס דורשות תיאום בין רשויות שונות.

למשל: מקבלי קצבה מהמל"ל או אנשים שמוכרים כבעלי מוגבלות ע"י המל"ל, זכאים פעמים רבות להטבות מס שונות. אבל לפעמים לוקח זמן עד שרשות המסים מתעדכנת בכך. גם אם התחלתם לקבל קצבה, ייתכן והטבת המס עוד לא חלה ואתם עדיין משלמים מסים באופן מלא.

כך גם לגבי הטבות מס שדורשות עדכונים ותיאומי מס מצידכם: זה יכול להיות החלפת עבודה, הפסקת עבודה או החלפת מעביד. כל שינוי בתעסוקה שלכם, יכול לזכות אתכם בהטבת מס.

אבל לא תמיד הדברים הללו מתעדכנים מיד, ולפעמים – עובדים פשוט לא מודעים לזכאות הזו. אז אם שינוי כלשהו חל בתעסוקה שלכם בשנים האחרונות (עד 6 שנים אחורנית!) תוכלו עדיין לקבל החזר מס.

 

שינויים במצב האישי

גם שינויים במצבכם האישי והמשפחתי יכולים לזכות אתכם בהטבות מס. וכמו תמיד, לא תמיד הדברים נרשמים אוטומטית ויש צורך לערוך תיאום. אם הוא לא נערך בזמן, דאגו להגיש בקשה להחזר מס.

אילו שינויים משפיעים על גובה המסים? לידה, נישואין, גירושין, וכמובן שינויים במצב הרפואי.

החזרי מס ניתנים בגלל מגוון סיבות, ונוגעים כמעט לכל אזרח במדינת ישראל. כל מה שצריך לעשות זה לדאוג לקבל אותם, שלא ירקיבו לשווא בקופת המדינה – כמו 8 מיליארדי השקלים ששוכבים בקופת רשות המסים, כתוצאה מעודף גבייה של מסים. בדקו את זכאותכם להחזר מס ותוכלו לקבל חזרה אלפי שקלים!

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

5/5 - (2 votes)
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון