תוך כמה זמן מקבלים החזר מס

תוך כמה זמן מקבלים החזר מס? רובנו נרתעים מעצם המחשבה על פנייה לרשות המסים, ולא תמיד מודעים להחזרי מס המגיעים לנו. החדשות הטובות: זה ממש לא מאיים כמו שזה נשמע! אפשר להגיש בקשה להחזר מס ולקבל אותו בקלות. כמה זמן זה ייקח ואיך זה קורה? על כל השאלות הללו, במאמר שלפניכם. וגם: מה זה בכלל החזר מס?

 

תוך כמה זמן מקבלים החזר מס ולמי זה מגיע ומתי?

החזר מס זכה לכינוי הפופולרי "מס הכנסה שלילי", כנראה בגלל שמדובר בכסף שהמדינה מעבירה לאזרח, ולא להפך. עם זאת, הכינוי חוטא לאמת: אין מציאות של מס הכנסה שלילי.

הערך המינימלי ביותר של מס הכנסה הוא 0 ש"ח. הביטוי המדויק יותר הוא החזר מס: מדובר בהחזר של מס עודף שאזרח שילם, והמדינה פשוט מחזירה לו אותו.

 

למה שהמדינה תגבה מס עודף?

כדי להבין את התשובה לשאלה הזו, ננסה להבין ראשית כל מהו בעצם מס הכנסה. לאחר מכן, עלינו להבין ממה מס הכנסה מושפע ומתי מתבצעת גביית יתר.

 

מס הכנסה

מס הכנסה הוא סכום כסף המופרש מהשכר של אזרח ומשולם לקופת המדינה. זהו מושג עתיק: מאז ימי קדם גבו רשויות השלטון מסים מהאזרחים. כיום למס הכנסה יש ערך דמוקרטי, משום שככל שאזרח משתכר יותר כך הוא משלם מס גבוה יותר. מס הכנסה, אם כן, הוא גורם מרכזי בצמצום הפערים החברתיים-כלכליים במדינה.

 

שיטת הגבייה בישראל

נרחיב את מה שכתבנו לעיל: ככל שאזרח משתכר יותר כך הוא משלם מס גבוה יותר. למה? מס הכנסה נגבה בשיטה שמורכבת מ-2 גורמים:

א. לא מדובר בסכום ספציפי אלא באחוזים מתוך השכר השנתי. ברור, אם כן, שככל שסכום ההשתכרות גבוה יותר, גם סכום הכסף שמהווה נניח 10% מהסכום הזה הוא גבוה יותר.

ב. בישראל יש חלוקה למדרגות מס. כל מדרגה מציינת אחוז מסוים שמשולם למס הכנסה. המדרגה הנמוכה ביותר מציינת את האחוז הנמוך ביותר, וכך הלאה. ככל שאזרח משתכר בשכר גבוה יותר, כך מדרגת המס ששייכת לו גבוהה יותר.

כלומר: אם דני מרוויח 10,000 ש"ח בחודש ויוני מרוויח 20,000 ש"ח בחודש, יוני ישלם מס הכנסה הרבה יותר גבוה מדני. הוא מחויב בתשלום של אחוז גבוה יותר מתוך כספו, והמשמעות של האחוז גבוהה יותר כשמדובר בסכום גבוה יותר.

 

ולא פחות חשוב – הטבות מס

בנוסף על סכום ההשתכרות, גורמים רבים נוספים משפיעים על גובה המס שאדם צריך לשלם. אלו הם קריטריונים שונים המזכים בהטבות מס. מהם הקריטריונים הללו?

נתמקד ב-3 גורמים נפוצים: שינויים במצב התעסקותי ומצב המשפחה, מצבים סטטיים יותר, ויישובי ספר.

 

שינויים נפוצים המזכים בהטבות מס

שימו לב שכדי להזדכות בהטבות מס בגין שינויים בתעסוקה, יש לבצע תיאום מס.

 

מצבים נפוצים המזכים בהטבות מס

  • כל ילד מתחת לגיל 5
  • כל ילד מתחת גיל 18
  • ילד שעבר וועדת השמה
  • בן זוג שאינו משתכר בגלל אי כושר השתכרות שמוכר ע"י המוסד לביטוח לאומי
  • קבלת קצבאות שונות מהמוסד לביטוח לאומי: פנסיה / קצבת נכות / קצבת שארים

 

יישובים זכאים להטבות מס

  • יישובי ספר מוגדרים בחוק כיישובים שמאכלסים עד ל-80,000 תושבים
  • עומדים בלפחות אחד מבין 2 הקריטריונים: יישובי קו העימות או יישובים השייכים לאשכול 8 ומטה במדרג החברתי-כלכלי
  • תושבות ביישוב ספר מזכה בהטבות מס רק לאחר השלמת 12 חודשי מגורים ביישוב

שימו לב: רשימת היישובים הזכאים מתעדכנת מדי שנה.

 

תוך כמה זמן מקבלים החזר מס

רגע אחד, החזר מס או הטבות מס?

אז אחרי שאתם יודעים פחות או יותר מהם הגורמים המזכים בהטבות מס – בואו נעשה קצת סדר. הטבות מס הן הנחות בתשלום המס. הטבת המס המקסימלית מביאה לתשלום של 0 ש"ח למס הכנסה.

אבל הטבות המס השונות לא חלות אוטומטית. חוסר תיאום בין הרשויות השונות, עיכובים בקליטת טפסים ועדכונים שונים – כל אלו גורמים לכך שמלכתחילה לא ניתנת ההטבה המגיעה לאזרח. כך יוצא, שאזרחים הזכאים להטבות משלמים מסים בסכום המלא.

לאחר שרשות המסים מתעדכנת בהטבה, היא מבצעת החזר מס: החזר של הסכום העודף שנגבה מהאזרח. בנוסף, זכאות להטבת מס בגין תושבות ביישוב מזכה חלה על שנת המגורים הראשונה ביישוב באופן רטרואקטיבי. כלומר, היא לא ניתנת מלכתחילה כהנחה אלא כהחזר מס, לאחר גביית הסכום המלא.

 

החזר מס מקבלים אוטומטית, או שצריך לעשות משהו בשביל זה?

שאלה טובה. בעבר, רשות המסים לא השקיעה כלל משאבים כדי לשלם החזרי מס לאזרחים. הגבייה העודפת לא הטרידה אותה. אזרחים רבים כלל לא היו מודעים לזכאותם להחזר מס.

מי שידעו על כך, בדרך כלל, פשוט נעזרו ביועצי מס. כדי לקבל את החזר המס, היה עליהם לעבור תהליך ארוך: עמידה בתורות בלשכת פקיד השומה, בירוקרטיות מייגעות… לא כיף.

אבל היום המצב השתנה לחלוטין. דו"ח מבקר המדינה הראה שהתנהלות זו של רשות המסים יוצרת חשדנות ומרמור בקרב האזרחים. כולם יודעים שמס הכנסה עושה הכל כדי לעלות על מעלימי מס, ולגבות את הסכומים המחייבים ע"פ חוק.

אבל כשמדובר בכסף שמגיע לאזרח… פתאום הם לא יודעים לעבוד. זאת התחושה שנוצרה והיא גרמה לחוסר אמון ולכעס, עד כדי הימנעות מתשלום מס.

לאחר הדו"ח הזה החלה רשות המסים להשקיע משאבים רבים יותר כדי לעקוב אחר זכאות להחזרי מס, לשלם אותם וליידע את האזרחים הזכאים להם. עם זאת, חוסר תיאום עדיין אינו תרחיש נדיר. הרשויות השונות לא תמיד מדווחות במדויק, וכוח העבודה של רשות המסים מוגבל.

לכן, מומלץ תמיד לעקוב, ובמקרי הצורך להגיש בקשה להחזר מס.

 

איך אני אדע אם אני זכאי להחזר מס?

הכי קל: בדיקת זכאות תוכלו לבצע בקלות דרך חברת פיננסים מקצועית – ללא תשלום.

 

הגשת בקשה להחזר מס

את הבקשה תוכלו להגיש ב-2 האפשרויות: או ידנית ללשכת פקיד השומה האחראי על אזור מגוריכם, או כטופס מקוון באתר של רשות המסים.

פעמים רבות, לבקשה להחזר מס יש לצרף מסמכים רלוונטיים נוספים (כמו אישור תושבות חתום ע"י הרשות המקומית, כשמדובר בהחזר מס בגין תושבות ביישוב ספר).

 

תוך כמה זמן מקבלים החזר מס בפועל?

בעיקרון, זה תלוי בעיקר באזור המגורים שלכם. כמובן שיש גורמים נוספים שמשפיעים: פקיד השומה עליו "נפלתם" – עניין של מזל נטו… וכמובן, היעזרות באיש מקצוע מנוסה כמו יועץ מס או רואה חשבון, שמזרזת את ההליכים.

ככלל, החזר המס מתקבל בתוך בין חודש ל-4 חודשים ממועד קבלת הבקשה. תקופה זו מתפלגת בין הערים והמחוזות השונים בישראל.

 

משך הזמן הממוצע בערים שונות לקבלת החזר מס

  • טבריה ואשקלון – הכי מהר! ממוצע של 29 יום
  • עכו – 34 יום
  • מחוז ירושלים 2 – לא רע בכלל – 44 יום
  • נצרת ומחוז ירושלים 3 – 51 ו-52 יום, בהתאמה
  • באר שבע – באמצע – 69 יום
  • חיפה – 91 יום
  • עפולה – 118 יום
  • פתח תקווה – מהגרועות ביותר: 132 יום
  • נתניה – שיאנית האיחורים: 133 יום

עברו חודש-חודשיים ולא קיבלתם את ההחזר? מומלץ לפנות לרשות המסים. טלפון קצר או פניה במייל יכולים להריץ את ההליכים.

אם חל עיכוב נוסף, אפשר פשוט להגיש תלונה על עיכוב. תקוו שזה יעזור לכם, לכל הפחות תוכלו לדעת שעשיתם מה שאפשר כדי שהשירות יתייעל.

רשות המסים אכן משקיעה מאמצים בתקופה האחרונה כדי שכל אזרח יקבל את החזר המס שמגיע לו. השיפור בנושא מורגש כל העת, ומודעות הציבור לכך אף היא הולכת וגוברת.

הליכי הגשת הבקשה להחזר מס, וקבלת ההחזר מתקצרים יותר ויותר ונעשים קלים ויעילים. רשות המסים מדווחת על תלונות אפסיות על עיכובים בקבלת החזר מס, במהלך החודשים האחרונים.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

4/5 - (1 vote)
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון