החזר מס קנייה על מכשירי חשמל ביתיים לנפגע פעולת איבה

פגיעות גופניות צמיתות, נזקים נפשיים ואובדן כלכלי הם רק חלק מהתוצאות המצערות של פעולות איבה שנגרמו לאזרחים או למשרתי כוחות הביטחון בביצוע תפקידם. על מנת להקל ולו במעט על הנפגעים, מספקת המדינה החזר מס קנייה על מכשירי חשמל ביתיים לנפגע פעולת איבה. מי זכאי להטבה זו וכיצד מקבלים אותה? על כך במאמר:

 

זכויות והטבות לנפגעי פעולות איבה

אדם שעבר טראומה גופנית ונפשית עשוי להיראות כלפי חוץ כרגיל. הוא ממשיך לנהל את חייו ולהתמיד בשגרת העבודה, לבשר לקרוביו שהוא בסדר ולהתנהל ללא דופי, אך חייו בכל זאת השתנו מקצה לקצה, בייחוד כאשר מדובר בפגיעה שנגרמה כתוצאה מהמתיחות והמצב הביטחוני המדיני.

שאלות כמו "מה אם" ו"אלמלא" נתפסות כסיטואציות קשות בתהליך השיקום, גם לנפגע כמובן, אך גם למדינה, שמבינה שאנשים שילמו בגופם ובנפשם על היותם אזרחי ומשרתי המדינה ולכן יש לה אינטרס ברור לסייע להם לשקם את חייהם ולחזור לחיים שגרתיים ופעילים.

לכן יחד עם כל הזכויות וההטבות שניתנות לנפגעי פעולות האיבה כמו השתתפות בטיפולים שיקומיים, רפואיים ונפשיים, הטבות ברכישת דיור או חימום הבית, קיימת גם הטבה יחסית פשוטה אך בעלת משמעות אדירה – החזר מס על קניית מכשירי חשמל ביתיים שתקל על חיי הנפגעים.

 

האם כל רכישת מוצר חשמלי תזכה בהחזר?

רכישת מכשירי חשמל בעידן המודרני הם אינם מותרות ולכן הן מספקות לנפגעים את האפשרות לרכוש מוצרים מסוימים ויקרים ולקבל עבורם החזר מתאים. למעשה, שווי המוצרים המשתנה בשוק איננו משפיע על החזר המס והוא יוענק בכל מקרה, לפי ערכו הממוצע של כל פריט בשוק.

יחד עם זאת חשוב לזכור שמי שירכוש מוצר חשמלי יקר ויוקרתי במיוחד כמו למשל טלוויזיה חדשנית בעשרות אלפי שקלים, לא יקבל החזר מס מלא. ולכן נפגעי פעולות איבה שירכשו מוצר חשמלי שעלותו ממוצעת יהיו זכאים מטבע הדברים להחזר מלא.

מי שיחליט לרכוש פריט יקר מהממוצע יצטרך להביא בחשבון שעליו לשלם בכל מקרה חלק מהמס, על אף קבלת ההטבה.

אחרי כל רכישה חשוב מאוד לשמור את הקבלה כדי להוכיח את הרכישה ואת שווי הפריט שקניתם.

 

הגשת בקשה להחזר מס קנייה על מכשיר חשמל ביתי לנפגע פעולת איבה

את הבקשה להחזר מס קניית מכשיר חשמל ביתי מגישים למוסד לביטוח הלאומי וזאת תוך שנה בלבד ממועד הרכישה.

בנוסף יש לצרף חשבונית מס וקבלה מקורית שניתנה עבור הרכישה מבית העסק, צילום תעודת הזהות (כולל ספח) של המבקש והצהרה שמעידה על עמידה בתנאים לקבלת ההטבה, מבלי שניתן בעבר החזר מס קנייה.

הטבה זו ניתנת באופן חד פעמי ועל פי קריטריונים שנוגעים לאופי הפגיעה וטיבה.

ראשית, על הזכאי להיות מוכר כנפגע פעולת איבה ובעל נכות המזכה בגמלה חודשית (כלומר נפגע ששיעור נכותו עומד על 20% ויותר).

שנית, על הנפגע להיות נשוי או להתגורר עם בן/ בת זוג בהסכם חיים משותפים וכאשר במועד פגיעתו היה רווק והוא כיום הורה לילד שגילו מתחת ל-21 המתגורר עמו בביתו.

מדובר בשורה של תנאי סף ולכן מבקש שלא יעמוד בקריטריונים הללו לא יימצא זכאי לקבלת החזר מס קנייה.

בנוסף, צריך להיות ערים למצב שבו כנפגעים מתקיימות זכויות נוספות שעשויות לשלול את הזכאות, גם אם מדובר באדם שעומד בכל התנאים.

במשרד הביטחון למשל, ישנם מענקים רבים על רכישת מוצרים רבים ולכן לא תמיד יאשר המוסד לביטוח הלאומי במקביל את הטבה זו.

לאור אלו, רצוי לבדוק לפני הגשת הבקשה מהן ההטבות שמגיעות לכם ולמה תהיו זכאים בנוסף למה שכבר מומש בעבר. אם טרם מימשתם את זכויותיכם כנפגעי פעולת איבה, תוכלו לקבל החזר מס רטרואקטיבי עד שש השנים האחרונות.

 

מכשירי חשמל שניתן לקבל עליהם החזר

המוצרים שמזכים בהחזר מס יחסית רבים, אך כולם נתפסים כמוצרים שגרתיים ואפילו בסיסיים לקיום חיים שגרתיים ותקינים: מקרר, תנור, מכונת כביסה, טלוויזיה, דוד שמש, מיקרוגל, שואב אבק ועוד. מוצרים אלו נקבעו כמזכים בעקבות המענה שהם מספקים עבור צרכי המחייה בכל משקי הבית בישראל.

הם מסייעים בשמירה על ההיגיינה האישית ומניעת המחלות, בתזונה איכותית הנמנעת מזיהומים ותחלואה וגם בהעברה טובה של זמני המנוחה והפנאי.

 

הטבות נוספות לנפגעי פעולת איבה

מדינת ישראל נמצאת לא פעם במצב המוגדר כמצב חירום עקב מבצע צבאי, לחימה או תקופת עוינות שנובעת מהסכסוך הישראלי-פלסטיני המלווה אותנו באופן שוטף.

חשוב להזכיר שהמדינה עצמה תומכת בכל אדם שנפגע כתוצאה מאירועי איבה ומעניקה לו ולמשפחתו שורה של תגמולים והטבות התומכים בשיקום, החלמה וחיי השגרה:

טיפול רפואי ופסיכולוגי (גם לנפגעי חרדה מפעולת איבה), טיפולי שיניים ובחמי מרפא, ציוד עזר רפואי וביתי לבעלי פגיעות קשות, השתתפות בהוצאות על נסיעות ותשלומי ביטוח בריאות, אובדן הכנסות ועוד.

 

כיצד מכירים בי כנפגע פעולות איבה?

פנייה יזומה

ההכרה באדם כנפגע פעולות איבה מתבצעת בדרך כלל על ידי פנייה יזומה מצד הרשויות לנפגעים. אם לא בוצעה פנייה שכזו, הנפגע יצטרך להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי במקרה של פגיעת גוף או לקרן לפיצויים ברשות המיסים במקרה של פגיעה ברכוש.

הביטוח הלאומי או הקרן לפיצויים מבצעים בעצמם את הפנייה לנפגע וזאת על פי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה. לאחר מכן, תינתן תשובה לגבי הכרה בפגיעה תוך שלושה חודשים (בדרך כלל). רק לאחר מכן יהיה ניתן להגיש בקשה להחזר מס קנייה ולהטבות נוספות המסופקות לנפגע פעולת האיבה.

 

מה קורה במידה ואדם לא הוכר?

אדם שלא הוכרה פגיעתו רשאי כמובן לערער לרשות שסיפקה את ההחלטה. תשובה לגבי הערר תינתן תוך חודשיים בדרך כלל והיא סופית ומוחלטת, כך שלא תהיה דרך לערער עליה שוב.

הקריטריונים לנפגעי פעולות איבה כוללים את כל תושבי ישראל שנפגעו בשטחי המדינה או מחוצה לה (לרבות שגרירויות ישראל בחו"ל, חופשות בעולם, שטחי יו"ש, עזה וכו').

לצורך ההכרה, חשוב לקשר בין הפגיעה לאירוע על ידי תיעוד והגשת טפסים מתאימים למוסד לביטוח הלאומי.

מומלץ לשמור גם כל תיעוד נוסף בנוגע לטיפולים, אשפוזים והוצאות שהיו כרוכות בפגיעה ובטיפול הלאה, לצד כל התיעוד העובדתי של האירוע עצמו.

לאחר מכן, הביטוח הלאומי יזמן את התובע לוועדה רפואית שתקבע את שיעור נכותו. שיעור הנכות נקבע על סמך סוג הפגיעה או הליקויים שנגרמו עקב האירוע וחומרתם וזאת בהתבסס על החומר הרפואי המצורף וביצוע בדיקה רפואית במקום.

נציין גם שלכל מחלה או פגיעה קיימים אחוזי נכות שנקבעו לה מראש בספר הליקויים של המוסד לביטוח הלאומי, כך שהרופא מעריך את הפגיעה אך אין לו שיקול דעת עצמאי לגבי קביעת אחוזי הנכות.

 

20 אחוזי נכות ומעלה

אם נקבעו 20% נכות ומעלה, הנפגע יהיה זכאי כאמור לקבל החזר מס על רכישת מכשירי חשמל ביתיים שונים. כמו כן, יינתנו זכויות נוספות בהתאם לקריטריונים מזכים כמו מענק נישואין, לימודים, מענק שנתי לרכישת נעליים, לרגל כניסה לדירה ועוד.

דרגת 20% נכות מקנה גם שיקום מקצועי המאפשר לנפגע לבצע הסבת מקצוע אם הוא איננו מסוגל לבצע עוד את עבודתו הקודמת.

 

החזר מס גם בגין זכויות נוספות

חברת אינדיגו פיננסים מתמחה בחישוב החזרי מס ומציעה לבצע עבורכם את הבדיקה המלאה של זכויותיכם ולהגיש בקשה מתאימה להחזר, הכולל את שש השנים האחרונות. פנו אלינו ונשמח לסייע לכם לקבל את החזר מס הקנייה, יחד עם החזרים נוספים שייתכן ומגיעים לכם.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון