החזר מס בפשיטת רגל

החזר מס בפשיטת רגל מה חשוב לדעת?

ראשית נבין מהי פשיטת רגל

פשיטת רגל היא מונח משפטי המתאר מצב בו אדם או חברה אינם יכולים לעמוד בהתחייבויות הכספיות שלהם כלפי נושיהם. ברגע שמגיעים לסכום חובות שאין ביכולתם לפרוע, החייבים יכולים להגיש בקשה לבית המשפט להכרזה על פשיטת רגל. הליך זה מאופיין בהגנות משפטיות שמטרתן להגן על החייב מפני לחצים ותביעות מצד נושיו, תוך ניסיון לאזן בין צורכיו לבין זכויות הנושים.

דיני פשיטת רגל מגדירים מסגרת לטיפול בחובות: מתן הזדמנות לחייב לשקם את מצבו הכלכלי באמצעות תוכנית פירעון, שיקול דעת בנוגע לחובות שיכולים להימחק ואלו שיש לפרוע, ובמקרים מסוימים אף מאפשר לחייב לשמור על חלק מנכסיו כדי לאפשר לו המשך קיום בכבוד. ההליך כולל שלבים שונים, כגון: הגשת הבקשה, מינוי נאמן שינהל את התיק, וקביעת תוכנית לפירעון החובות. ההליך נועד להביא לסילוק החובות בצורה מאורגנת ולאפשר לחייב התחלה חדשה בלי נטל החובות הקודמים.

אם חלילה אתם בתהליך פשיטת רגל, וגיליתם שאתם זכאים להחזר מס מסיבות שקדמו לבקשה לפשיטת רגל, חשוב שתבדקו טוב אם נכון לכם לבקש את ההחזר עכשיו. בדיוק בשביל זה המומחים של אינדיגו פיננסים הכינו מדריך פיננסי לנושה בפשיטת רגל.

אנשים בתהליך פשיטת רגל, נדרשים להתמודד במשך שנתיים שלוש לכל הפחות, עם מצב בו רוב ההכנסות שלהם עוברות לקופת נשייה מסודרת, עד לתקרת הסכום שנקבעה בבית המשפט. במקביל, הם צריכים לעבור שיקום כלכלי הכולל כמה פעולות אפשריות, כמו גם קורס ייעודי לכלכלה נבונה.

לכן, נדרשת חשיבה מעמיקה, האם נכון לבקש החזר מס בפשיטת רגל, כדי שלא לעורר את מערכת המשפט עליכם, אם אכן אתם במצב של חדלות פרעון, שלא תסתבכו עם החוק והמשפט בארץ.

בואו נדבר על זה.

 

החזר מס בפשיטת רגל

מי נחשב חייב במצב של פשיטת רגל?

חייב במצב של פשיטת רגל הוא אדם או חברה שמצאו את עצמם במצב של אי-יכולת לעמוד בהתחייבויות הכספיות שלהם כלפי נושיהם, ונזקקים להסדרה משפטית שתאפשר להם לנהל את החובות בצורה מסודרת ולחזור למסלול התחלה חדשה. ההגדרה לחייב בפשיטת רגל מתייחסת לכמה תנאים בסיסיים:

  1. פעולת פשיטת רגל: אדם שביצע פעולה שתוארת כפשיטת רגל, כלומר, נכנס למצב שבו הוא אינו מסוגל לשלם את חובותיו כשהם מגיעים לידי פירעון.
  2. קריטריונים נוספים: החוק מפרט תנאים נוספים שמחייבים את הגדרתו של אדם כפושט רגל, כולל:
    • מקום מגורים: האדם חייב להיות תושב או להיות מתגורר בישראל, או שהיה לו מקום מגורים קבוע בישראל בזמן פשיטת הרגל.
    • ניהול עסקים בישראל: החייב ניהל עסקים בישראל, באופן עצמאי או דרך מורשה/מנהל מטעמו.
    • חברות בתאגידים הנוהלים עסקים בישראל: כולל היותו חבר בחברה, התאגדות, התאחדות או שותפות שניהלו עסקים בישראל.

המטרה מאחורי ההגדרות הללו היא לאפשר זיהוי ברור של מי נחשב כפושט רגל לפי החוק, ולהבטיח שההליך משפטי של פשיטת רגל יהיה רלוונטי ונגיש לאלה שזקוקים לו באמת. זה מסייע להגן על זכויות החייבים תוך שמירה על האינטרסים של הנושים, ומאפשר לחייבים להתמודד עם החוב.

בית המשפט עושה חשבון של ההכנסה הצפויה לחייב, ומגדיר כמה הוא צריך להכניס לקופת הנשייה. החישוב הוא רק על בסיס הכנסות צפויות (משכורת, דיבידנדים, פנסיה, קצבאות ועוד), ולכן חשוב לכלכל את הצעדים בחכמה כאשר מדובר על הכנסות לא צפויות כמו החזר מס בפשיטת רגל.

במצבים כאלו, עלולים להסתבך מול בית המשפט והנאמן, שהם אלו שקוצבים לו כמה הוא יכול להשאיר אצלו, וכמה הוא נדרש להעביר לקופת הנשייה.

שימו לב, כיום יש הבדל בין חובות של מעל או מתחת לסכום של 150 אלף שקלים, בסכום שמתחת לו, ניתן לפתוח בקשה מקוונת להליכי חדלות פרעון של חייב, שהם קצרים ופשוטים, אך בחובות שמעל סכום זה, יש הגבלות על החייב, ולרוב יהיה קשה לו לקבל הכנסה כמו החזר מס בפשיטת רגל בצורה פשוטה וקלה.

החזר מס חדלות פירעון

במקרים מסויימים אפשר לקבל החזר מס בפשיטת רגל, על אף חדלות הפרעון שלו.

אך יחד עם זאת, ההחזרים עלולים לעבור באופן מלא או חלקי לקופת הנשייה שלו.

הפעולה הזו לא גורמת לו לתועלת ישירה של שימוש להוצאות, אלא עקיפה, של החזר החובות שלו בצורה מהירה יותר, וקיצור התהליך. שימוש להוצאות פרטיות שלו יהיה כפוף להחלטת הנאמן ובית המשפט.

הכנסה לא צפויה עלולה להחשב בעיני בית המשפט כהליך לא תקין, עד כדי ביטול הפטר החובות (ביטול ומחיקה של חלק מהחובות) במקרים חריגים במיוחד.

החזר מס בפשיטת רגל נחשב להגדלה של ההכנסה, לכן רק במקרה שחל שינוי משמעותי בחיים שלכם לאחר קביעת התכנית הכלכלית, כמו חלילה מחלה או פגיעה המחייבת הוצאות רבות, במקרה כמובן שאתם אלו שצריכים לטפל בבן המשפחה ועלויות הטיפול הן על חשבונכם, ייתכן ותוכלו לקבל את החזר מס בפשיטת רגל לחשבון שלכם.

אך כל זה, בכפוף להחלטת בית המשפט והנאמן בלבד, אל תגישו בקשת החזר מס בפשיטת רגל, אם לא התייעצתם עם מקבלי ההחלטות, כדי שלא תעמדו מול שוקת שבורה ותאלצו להתמודד מול נזקים בלתי הפיכים לתכנית השיקום הכלכלית שלכם.

כספים מוגנים בחדלות פרעון

על פי פקודת פשיטת הרגל, יש הבדל בין החזרי מס לכספי קופת גמל ופנסיה. באופן כללי, נכסיו של פושט רגל מוקנים לנאמן, ומחולקים בין הנושים. פרט לכספים מסוימים שמוחרגים ונחשבים מוגנים, אותם אסור לממש, או שאפשר לממש רק בסיבות מסוימות מאוד.

כספים מוגנים הם צרכי אוכל, ביגוד, תשמישי קדושה, כלים ומטלטלים ההכרחיים לצורך פרנסתו של החייב, כלים ומטלטלים הנחוצים לחייב בגלל נכותו, חיות מחמד, גמלה מהביטוח הלאומי. קופת גמל, פנסיה, ביטוח מנהלים – ניתן לממש בתנאים מוגבלים ובאישור בית המשפט.

חוק זה הוא לטובתכם, כדי להבטיח שתוכלו לעמוד על הרגליים גם בהמשך ושחסכונותיכם לא יעוקלו לטובת החזרי החוב, וישאירו אתכם ללא עתודות כלכליות. מנגד, כספי החזר מס בזמן פשיטת רגל, לא נחשבים מוגנים, ולכן החזר מס עלול להישלח לקופת הנאמן.

אם זו המטרה שלכם, לקצר את זמן כיסוי החוב, ולמלא את הקופה במהירות, מה טוב. רק חשוב שתתאמו זאת עם הנאמן. אך אם המטרה שלכם היא שימוש פרטי בכסף, אתם עלולים להיתקל בהתנגדות עד כדי ביטול הגנת החוק עליכם כבעלי חדלות פרעון.

לכן חשוב שתדעו איך לבחור חברה להחזרי מס, כדי לעשות את זה הכי נכון שאפשר.

אינדיגו פיננסים- לרווחה האישית שלכם

אם יש לכם החזרי מס שאתם זכאים להם, נעזור לכם לעשות את זה הכי נכון והכי טוב במצבכם. החזר מס בפשיטת רגל, מאפשר לכם מרווח נשימה, אך כאמור, עלול לסבך אתכם קשות.

נשמח לעזור לכם עם הצוות המקצועי שלנו, הכולל גם עורכי דין הבקיאים בנבכי החוק המורכבים, ולהעזר בנסיון העשיר שצברנו, המאפשר לנו לספק פתרונות לסוגיות המס המורכבות ביותר, חשוב לנו שתהיו רגועים ככל הניתן.

תוכלו להישען על הגב המקצועי שלנו, ולקבל את השירות המדוייק ביותר עבורכם, הכולל שיקלול של כל הסיכונים והרווחים, והדרכה מדוייקת למי לפנות ואיך לבצע את החזר מס בפשיטת רגל, כך שתהנו מהכסף בלי לסכן את מה שכבר הצלחתם לתקן בעמל.

בנוסף לעורכי הדין, אנו מחזיקים במשרד של אינדיגו פיננסים את כל בעלי המקצוע הרלוונטים, כמו יועצי מס, רואי חשבון, סוכני ביטוח ועוד עשרות עובדים מקצועיים, ועד כה החזרנו מעל רבע מליארד שקלים ללקוחותינו. היו סמוכים ובטוחים שגם את הבעיה שלכם נפתור על הצד היותר טוב!

שאלות נפוצות בנושא החזר מס בפשיטת רגל

1. האם אני זכאי לקבל החזר מס בפשיטת רגל?

זכאות להחזר מס בפשיטת רגל תלויה במספר פקטורים, כולל סוג ההכנסה והחובות שהובילו לפשיטת הרגל. במקרים מסוימים, החזר מס יכול להיות אפשרי ואף מומלץ, אך חשוב לייעץ עם מומחה לפני הגשת בקשה, כדי להבין את ההשלכות המשפטיות והפיננסיות.

2. מה ההשלכות של קבלת החזר מס בפשיטת רגל על החובות שלי?

קבלת החזר מס בפשיטת רגל יכולה להשפיע על התכנית הכלכלית שנקבעה לך בבית המשפט. במקרים רבים, ההחזר עשוי לעבור לנאמן ולסייע בכיסוי חובותיך. עם זאת, זה יכול להיות גם חרב פיפיות אם לא יושם לב לפרטים ולהוראות הנאמן ובית המשפט.

3. כיצד אוכל לבקש החזר מס בפשיטת רגל?

לבקשת החזר מס בפשיטת רגל יש להגיש את כל המסמכים הרלוונטיים לרשות המסים, כולל דוחות פיננסיים, אישורים מבית המשפט על הליך פשיטת הרגל, וכל מסמך אחר שיכול לתמוך בבקשה. חשוב מאוד להיוועץ עם יועץ מס או עורך דין המתמחה בחוקי פשיטת רגל לפני הגשת הבקשה.

4. איך יכול החזר מס בפשיטת רגל להשפיע על הזכות לקבלת פטור או הקלות בתשלומי חובות?

החזר מס בפשיטת רגל עלול להשפיע על הזכות לפטורים או הקלות בתשלומי חובות באופן שמשתנה ממקרה למקרה. במקרים שבהם ההחזר משמש להגדלת קופת הנשייה, ייתכן והנאמן יראה בכך יכולת לפרוע את החובות מהר יותר, מה שעלול להקטין את הצורך בפטורים או הקלות נוספות. מאידך, אם ההחזר נתפס כהכנסה בלתי צפויה שאינה קשורה ליכולת הכלכלית הרגילה של החייב, ייתכן ולא יהיה לו השפעה ישירה על תוכנית הפירעון. חשוב לדון ולתאם כל צעד עם הנאמן המנהל את הליך פשיטת הרגל, כדי להבטיח שלא נעשה שימוש בהחזר המס שיכול להזיק לתהליך השיקום הכלכלי של החייב.

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this post
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון