החזר מס על רכב ליסינג

לקניית רכב בליסינג יש לא מעט יתרונות, הן בגזרת הנוחות והשירות והן בגזרת המימון. לכן עסקים וארגונים רבים, כמו גם אנשים פרטיים, בוחרים לרכוש את הרכב שלהם בליסינג. במאמר הבא נצלול להתמקדות חשובה הנוגעת לליסינג ונסביר מה חשוב לדעת על החזר מס על רכב ליסינג.

 

מהו ליסינג ואיך אפשר החזר מס על רכב ליסינג?

לפני שנדבר על האפשרות לקבל החזר מס על רכב ליסינג, כדאי להסביר בקצרה מהו בכלל ליסינג. במובן התמציתי ביותר של המושג, ליסינג הוא שם כולל לשיטת מימון. בהקשר הנפוץ ביותר, הליסינג מוכר כשיטה לרכוש או לשכור כלי רכב, אך מעניין לדעת כי הוא לא בהכרח תחום אך ורק למכוניות וניתן לממן בליסינג כל ציוד רלוונטי אחר.

מקובל לחלק את הליסינג לרכבים לשני מסלולים עיקריים, שההבדל שביניהם רלוונטי גם בהקשר של מיסוי ההוצאות והאפשרות לקבל החזר מס על רכב ליסינג:

  • ליסינג תפעולי – מדובר למעשה בהשכרת רכב לטווח ארוך, לרוב לתקופה של שלוש שנים. במסגרת הליסינג, מחזיק הרכב מקבל תמיכה ואחריות צמודה מחברת הליסינג שמשכירה את הרכב.
  • ליסינג מימוני – ניתן להקביל מסלול זה להלוואה עבור רכישת הרכב. מחזיק הרכב משלם החזרים חודשיים קבועים לחברת הליסינג ובתום תקופת ההתקשרות רשאי לרכוש את הרכב שבהחזקתו בתוספת יתרת התשלום.

בנוסף קיים הליסינג הפרטי שמהווה מעין "גרסה רזה" של הליסינג התפעולי, עם אפשרות לחכור רכב לתקופת זמן קצובה ולהוסיף לפי רצון הלקוח תשלום בגין כיסוי ביטוחי ואחזקות.

 

באילו תנאים ניתן לקבל החזר מס על רכב ליסינג?

החזר מס על רכב ליסינג ניתן עבור שלושה מצבים עיקריים: בגין הוצאה מוכרת, כנגד או הפחת, או דרך קיזוז מע"מ. חשוב להסביר שמדובר בהחזרי מס רלוונטיים לחברות, עסקים או עצמאיים אשר רשומים כעוסקים מורשים.

הוצאה מוכרת היא אולי הדרך הנפוצה ביותר לקבל החזר מס על רכב ליסינג. מהי הוצאה מוכרת? מדובר במושג שרלוונטי בהקשר של תשלום מס הכנסה. מאחר ותשלום זה מושת על הרווח השנתי, ניתן לנכות ממנו תשלומים על עלויות ייצור ובכך לקבל רווח קטן יותר החייב במס נמוך יותר בהתאם. עלויות אלו מוכרות בשם הוצאה מוכרת.

בהקשר של רכבי ליסינג, רשות המיסים מאפשרת להכיר בהוצאת ההחכרה או הרכישה של רכבים אלו במידה והתשלומים עומדים במספר תנאים:

  • מועדי תשלום קבועים. בחוזה שבין חברת הליסינג ללקוח צריכים להיות מצוינים מועדי התשלום הקבועים עבור ההחכרה או הרכישה. על ההפרש בין מועד תשלום אחד לשני אסור לחרוג משלושה חודשים קלנדריים.
  • תשלומים קבועים. ההחזרים צריכים להיות קבועים מבחינת ערך כספי ריאלי. המשמעות היא שגובה ההחזר יכול להשתנות אך ורק לפי מדד המחירים לצרכן.
  • התשלום האחרון יתבצע בצמוד לתום תקופת הליסינג. על ההפרש בין התשלום האחרון לסיום ההתקשרות אסור לחרוג משלושה חודשים קלנדריים.

במידה ורכבי הליסינג שלכם עומדים בקריטריונים אלו, ניתן להגיש את טופס הבקשה הרלוונטי לרשות המיסים ולקבל החזר מס על רכב ליסינג.

 

החזר מס על רכב ליסינג

מקזזים את המע"מ של הליסינג

מעבר לניכוי של הוצאה מוכרת, עניין מיסוי נוסף שרלוונטי לעצמאיים ולחברות הוא ניכוי מע"מ. בגין המוצר או השירות שהם מספקים, בעלי העסקים גובים מס ערך מוסף, דהיינו תשלום מס עקיף שאינו חלק ממחיר המוצר המקורי. את המע"מ הנגבה מעבירים הגובים אל רשות המיסים.

כמובן שבעלי עסקים משלמים מס ערך מוסף על מוצרים אותם הם רוכשים, ולא רק גובים אותו בעבור המוצר אותו הם מספקים. לכן קיימת אופציה של ניכוי מע"מ על רכישות הקשורות בייצור – העצמאיים רשאים להעביר מס ערך מוסף מנוכה מהמע"מ אותו שילמו כבר בעבר על עלויות שונות הקשורות במוצר.

בהקשר של ליסינג, הן במסלול התפעולי והן במסלול המימוני, ניתן לקבל החזר מס על רכב ליסינג בצורה של קיזוז מע"מ. איך זה עובד? ניתן לקבל קיזוז מלא על רכב מסחרי ששוקל מעל 3.5 טון.

עבור רכבים אחרים, כלומר רכבים שאינם מסחריים או שמשקלם נמוך מ-3.5 טון, ניתן לקזז רק את הוצאות הרכב הקשורות ברכב (למשל דלק או טיפולים, קיזוז זה אפשרי כמובן גם ברכב מסחרי ששוקל 3.5 טון ומעלה) ולא את דמי הליסינג עצמם. הקיזוז הוא קיזוז חלקי ונקבע לפי התנאים הבאים:

  • בעבור רכבים המשמשים לצרכים עסקיים בעיקר, ניתן לקבל קיזוז מע"מ על שני שלישים מההוצאות.
  • בעבור רכבים המשמשים לצרכים פרטיים בעיקר, ניתן לקבל קיזוז מע"מ על רבע מההוצאות.

 

מקבלים החזר על הפחת

פחת הוא מושג חשבונאי בעיקרו שפירושו ירידת ערכו הכלכלי של מוצר כלשהו לאורך זמן. באופן טבעי, פחת הוא מושג רלוונטי כאשר עוסקים במוצר שתכליתו שירות לטווח זמן ארוך יחסית, כמו למשל רכב ליסינג, שמוחכר במקרים רבים לתקופה של שלוש או חמש שנים.

בהקשר המיסוי, פירושו של הפחת הוא שלא ניתן לנכות את מלוא ההוצאה על הרכב במועד הרכישה, אלא לאורך תקופות זמן מצטברות, בהן הפחת מתחשב. רשות המס נוהגת להגדיר פחת של מוצרים שונים לאורך תקופות זמן שונות ולאפשר ניכוי בהוצאה בהתאם.

בהקשר היותר ספציפי של החזר מס על רכב ליסינג, ניתן לקבל החזר מס על פחת רק אם הליסינג מוגדר כעסקת הלוואה. מתי זה קורה? או כאשר העסקה מוגדרת מלכתחילה כנטילת הלוואה, או כאשר הרכב מוחכר בליסינג מימוני שתקופת ההחזרים שלו קצרה מחמש שנים.

 

מה ההבדלים מבחינת מיסוי בין ליסינג תפעולי וליסינג מימוני

ליסינג תפעולי וליסינג מימוני הן שתי שיטות מימון די שונות למעשה. הן נבדלות זאת מזאת בלא מעט פרמטרים, לרבות בפקטור היחס של רשות המס אליהן. בהגדרות היבשות, ליסינג מימוני מוגדר כעסקת מכר, ואילו ליסינג תפעולי נחשב כעסקת שכירות.

בהתאם לכך, הדין החשבונאי שונה כלפי כל אחת מהשיטות הנ"ל. באופן כללי החזרים על עסקת מכר מוגבלים יותר ותחומים למטרות העסקיות של השימוש ברכב. כאשר מדובר בליסינג תפעולי לעומת זאת, אשר מוגדרת כאמור כעסקת שכירות ועל כן היחס אליה שונה, ניתן לנכות הוצאות באופן שוטף.

 

עושים סדר במושגים

עולם המיסוי אולי נחשב לתחום אפור, אך למעשה מדובר בעולם מקצועי מעניין עם לא מעט מושגים וחוקים שכדאי לכל עצמאי או בעל עסק להכיר. יחד עם זאת, אין ספק שההתמצאות בנבכי כללי המיסוי הישראלי היא דבר מאתגר ולפעמים יש צורך ביד מומחית שתעזור לכוון אתכם בדיוק אל ההחזרים הרלוונטיים לכם.

קיימים בישראל לא מעט חברות ייעוץ מס ומשרדי ראיית חשבון אשר מתמחים בסיוע איכותי ללקוחות בכל הקשור לתשלום מס יעיל ולא מבוזבז. באופן ספציפי, כדאי לדעת כי ישנן גם חברות שמתמחות באופן ממוקד בכל הקשור להחזרי מס על כלי רכב מסוגים שונים, לרבות עסקאות ליסינג.

הדרך הטכנית לקבלת החזר מס היא כביכול פשוטה: הגשה של טופס הבקשה המתאים לפקיד השומה האזורי בליווי מסמכים וחשבוניות רלוונטיות המעידים על תוקף הזכות להחזר. עם זאת, חשוב לדעת כי השיטה העצמאית לא תמיד מוכיחה את עצמה, ולעיתים כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי שיעשה לכם סדר במושגים ויעזור לכם לשלם מס מופחת וחוקי.

  • לפרטים נוספים על החזר מס על רכב ליסינג צרו קשר עכשיו

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this post
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון