למי מגיע החזר מס

החזרי מס הם כספים המתקבלים מהמדינה ומרשות המיסים. סכום החזר מס ממוצע עומד על 8,000 ש"ח. סביר להניח שכולם רוצים להגיש את הבקשה ולקבל כזה סכום גבוה בחזרה, אבל לא בטוח שכולם זכאים, השאלה למי מגיע החזר מס היא שאלה חשובה והיא יכולה לגרום לאלו שבאמת זכאים לקבל כסף בחזרה, להגיש את הבקשה. את כל המידע נציג במאמר הבא:

 

איך תשלום המס מחושב?

על מנת להבין למי מגיע החזר מס, נסביר תחילה כיצד מחושבים תשלומי המס.
על מנת לקבוע את גובה המס יש להתייחס לשני קריטריונים חשובים: מדרגות המס ונקודות זיכוי.
מדרגות המס קובעות את האחוז שאותו יש לשלם למס הכנסה מתוך המשכורת. ככל שהמשכורת תהיה גבוהה יותר, כך אחוז המס יהיה גבוה יותר.

תשלום המס נקבע באופן שנתי אך מאחר והוא יורד בכל חודש, מעריכים את המשכורת השנתית הצפויה על ידי המשכורת החודשית כפול 12 וכך מחשבים את אחוז המס הנדרש לתשלום. המדרגות בנויות כך שמשלמים את אחוז המדרגה הראשונה על לתקרה שלה וכך עוברים מדרגה אחר מדרגה.

הנה טבלת מדרגות המס המעודכנת לשנת 2022:

שיעור המס הנדרש לתשלוםהכנסה חודשית – הכנסה שנתית חלקי 12הכנסה שנתית
10%עד 6,450 ש"חעד 77,400 ש"ח
14%עד 9,240 ש"חעד 110,880 ש"ח
20%עד 14,840 ש"חעד 178,080 ש"ח
31%עד 20,620 ש"חעד 247,440 ש"ח
35%עד 42,910 ש"חעד 514,920 ש"ח
47%עד 55,270 ש"חעד 663,240 ש"ח
50%55,271 ש"ח ומעלה663,241 ש"ח ומעלה

לאחר מכן, מקזזים מהסכום את שווי נקודות הזיכוי. כל תושב זכאי לנקודות זיכוי בהיקף שונה בהתאם לקריטריונים שונים בהם הוא עומד. באופן אוטומטי כל תושב זכאי ל- 2.25 נקודות זיכוי, כאשר הנשים מקבלות תוספות של 0.5 נקודת זיכוי.

נקודת זיכוי אחת שווה 223 ש"ח בחודש ו- 2,676 ש"ח בשנה. ניתן לצבור נקודות זיכוי ללא הגבלה עד שהסכום החייב במס עומד על אפס.

 

אז למי מגיע החזר מס?

כפי שהסברנו, תשלום המס מחושב לפי מדרגות מס ונקודות זיכוי, לכן כל שינוי באלו יכולים להביא לפערים ותשלומי מס עודפים.

כדי שתבינו למי מגיע החזר מס, ריכזנו מספר דוגמאות, כמובן שיש מקרים נוספים:

  1. כל שינוי במשכורת החודשית עלול להביא לכך שמדרגות המס לא שוות מחודש לחודש ולכן בחישוב שנתי יש פערים, שינויים נפוצים יהיו: שינוי מקום עבודה, פיטורים, אבטלה, יציאה לחל"ת, שינוי בגובה המשכורת החודשית ועוד.
  2. אם אתם זכאים להטבות מס שלא מומשו או שקיבלתם זכאות להטבת מס במהלך השנה ואלו לא עודכנו בתלוש השכר.
  3. אם אתם עובדים אצל יותר ממעסיק אחד.
  4.  אם אתם גם שכירים וגם עצמאיים, סביר להניח שללא ביצוע תיאום מס אתם משלמים עודף מס.

 

למי מגיע החזר מס

איך אפשר לבדוק למי מגיע החזר מס?

הצגנו את הסיבות העיקריות לקבל החזרי מס. תוכלו לבדוק את הזכאות שלכם על ידי בדיקת החזר מס לפי תעודת זהות, תוכלו להיכנס למחשבון ייעודי או לסימולטור של רשות המיסים, תזינו את הפרטים שלכם ותבדקו האם אתם זכאים לקבל החזר מס לשכירים או החזר מס לעצמאיים.

רשות המיסים הקצתה תקופת זמן של 6 שנים לקבל את החזרי המס באופן רטרואקטיבי. החיים דינמיים וסביר להניח שבשש שנים האחרונות היה לכם שינוי בגובה המשכורת, בעבודה או בחיים האישיים, שינוי שיגרום לפער בתשלומי המיסים.

לכן, הבדיקה היא כה חשובה. כנראה שרובכם תהיו זכאים לקבל החזר מס על שנה אחת משש השנים האחרונות, אם לא יותר. גובה החזר מס ממוצע עומד על 8,000 ש"ח וסיכוי גבוה שגם אתם נמצאים בסטטיסטיקה לקבל את ההחזר.

 

לסיכום, עליכם לבדוק בהקדם אם אתם זכאים להחזר מס

שינויים מתרחשים כל הזמן ובדרך כלל קשה לעקוב אחרי התשלומים במהלך השנה. מעטים האנשים שמשלמים את סכום המס המדויק לאורך השנה, לכן על כל עובד, שכיר או עצמאי, לבדוק למי מגיע החזר מס.

אם לאחר בדיקה, יצאתם זכאים, הגישו בהקדם את הבקשה להחזר. הסכומים יכולים להיות גבוהים למדי ועליכם לזכור, אלו כספים ששייכים לכם, אתם לא הייתם צריכים לשלם אותם מלכתחילה, לכן דרשו אותם בחזרה! 

זכרו כי יש סוגים שונים של החזרי מס, לדוגמה החזר מס רכישה ועוד. עם חברת אינדיגו פיננסים תוכלו לבדוק זכאות לכל אחד מסוגי החזרי מס ולהגיש את הבקשה להחזר בקלות.

 

אז למי מגיע החזר מס? והאם גם עצמאיים זכאים להחזרי מס?

כן, בהחלט יכול להיות מצב בו עצמאיים משלמים יותר מס במהלך השנה ממה שהם צריכים לשלם בפועל. במצב כזה הם יכולים להגיש בקשה להחזר מס עם הגשת הדו"ח השנתי ולקבל את הכספים העודפים ששילמו בחזרה.

 

האם ניתן לקבל החזרי מס במהלך השנה?

אם אתם שכירים ואתם חושבים כי אתם משלמים יותר מס ממה שאתם צריכים, פנו אל המעסיק שלכם בבקשה לאזן את תשלומי המס ולהזדכות על התשלומים העודפים. אם שנת המס הסתיימה או שהמעסיק לא יכול לבצע את ההחזר, תצטרכו להגיש בקשת החזר מס הכנסה לשכירים מול רשות המיסים.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון