קופת גומל היא אפיק חיסכון משתלם במיוחד שישראלים רבים נוהגים להשתמש בו רבות, בהתאמה, החזרי מס בגין פידיון קופת גמל לפני המועד החוקי היא סוגייה שמתעוררת בעבור רבים ויכולה לחסוך סכומי כסף רבים שהלכו על תשלום המס, מתוך כספי החיסכון שלכם, שאגרתם ושמרתם לאורך השנים.
במסגרת מאמר זה, יוסבר כיצד ניתן לקבל את החזר המס המיוחל, גם אם בחרתם לפדות את החיסכון בקופת הגמל טרם המועד החוקי, דבר שממוסה באופן גבוה יחסית ונוגס משמעותית בכספים החסוכים בקופת הגמל שלכם.
תחילה, יוסבר על המבנה שבו החיסכון בקופות הגמל עובד, לאחר מכן כיצד ניתן לפדות כספים מקופת הגמל ומה הם הסדרי המס שסובבים את הסוגייה הזו.
מהי בדיוק קופת גמל?
כאמור, קופת גמל היא אפיק חיסכון משתלם במיוחד משום שמדובר על אפיק חיסכון לטווח הבינוני (בשונה מן הפנסיה שהיא לטווח ארוך ובשונה מקרן ההשתלמות שהיא לטווח קצר יותר) – 15 שנים קדימה.
המדינה מעודדת מאוד את החיסכון לטווח הבינוני ולכן ישנם הסדרי מס נוחים במיוחד לחיסכון בקופות הגמל, וניתן להפריש חלקים ניכרים לה מידי חודש שלא יהיו חייבים במס (או באופן חלקי ביותר).
ההפרשה לקופת הגמל נעשית באופן משותף בין המעסיק ובין המועסק, כאשר המעסיק מפריש ומנכה מידי חודש לקופת הגמל, כאשר כאמור הסדר חיסכון זה מניב תשואות יפות והוא לרוב מקבל הסדרי מס נוחים (ישנן תקרות הפרשה שמעליהן ישנה חובת תשלום במס).
ככל שלא עומדים בתנאים הנוחים של קופת הגמל, המדינה מעוניינת להניא אנשים מיציאה ולכן ישנו צורך לשלם אחוזי מס גבוהים במיוחד אם מעוניינים להוציא את הכספים מקופת הגמל – שלושים וחמישה אחוזי מס על הסכום המשוחרר מקופת הגמל! סכום גבוה במיוחד, שיכול להפוך את משיכת הכספים ללא כלכלית או משתלמת.
האם ניתן לפדות את הכספים בקופת הגמל לפני הזמן?
חרף הרצונות של המדינה לעודד את החיסכון לטווח הבינוני, המחוקק הבין שישנם מצבים שבהם הכסף החסוך יכול להיות מוצא מקופת הגמל באופן לגיטימי, ובהתאמה, הסדרי המס הנוקשים לא יחולו תחת הנסיבות החריגות שמונה המחוקק, ולכן ניתן יהיה לקבל החזרים על כך.
עם זאת, תחת הנסיבות האלו ישנו צורך להוכיח בקפדנות שהמצב של פודה קופת הגמל נכנס תחת החריגים של החוק, הוכחה זו צריכה להיות מלווה בכל המסמכים והאסמכתאות הדרושות לכך, משום שאם הן לא תצורפנה אף אחד לא יאמין לפודה הכספים והוא עלול שלא לקבל את הכספים המגיעים לו בדמות החזרי מס.
נכות
אחד התרחישים הרווחים ביותר בהם ניתן לפדות כספים מקופת הגמל טרם המועד החוקי (15 שנה) הוא פיתוח של נכות של החוסך או קרוב משפחה מדרגה ראשונה שלו (בן או בת זוג, ילדים). עם זאת, לא כל נכות מזכה בפטור או החזר מס אלא רק נכות העולה על שבעים וחמישה אחוזי נכות.
במידה ונסיבות מן הסוג הזה קורות, אזי שהחוק קובע שניתן לקבל את המשיכה הפטורה ממס על כל סכום המשיכה, כלומר, ניתן לפדות סכומי כסף גדולים מקופת הגמל מבלי לשלם עליה את אחוזי המס הגבוהים ביותר המוטלים ביציאה כ"קנס".
על מנת לקבל את האישור לעשות כן, יש להגיש טופס ייעודי לרשות המס (וליתר דיוק, לשומה המקומית האחראית על מבקש הבקשה), טופס 159, שכולל בין היתר את אישור אחוזי הנכות הרפואית, אישורים על דרגת הקרבה המשפחתית (ככל שהמושך איננו הנכה בעצמו) וכל מסמך אחר הדרוש על מנת להוכיח זאת, אשר צוין כי יש בו צורך בטופס.
כמובן שהמסמך עם אחוזי הנכות צריך להיות מסמך רשמי מגוף המכיר באחוזי הנכות, כאשר לרוב מדובר על המוסד לביטוח לאומי. יש למלא את המסמך בדקדקנות על מנת שלא ייווצר מצב שבו לא תוכלו לממש את הזכות המשמעותית שלכם לקבל את הפטור על כל סכום משיכה שאתם רוצים – פטור ששווה המון כסף.

