החזר מס בגין קבלת קצבה חודשית מביטוח לאומי

הזכות להחזר מס בגין קבלת קצבה חודשית מביטוח לאומי חשובה במיוחד, משום שהמצבים שבהם אנחנו מוצאים את עצמנו זכאים לקצבאות חודשיות, הם מצבים שבהם, לאור גודלה של הקצבה, כדאי לחסוך כל שקל שניתן, על מנת למקסם את השימוש הנכון בקצבה, מה גם שמדובר על מימוש זכות שמגיעה לכל אחד ואחד מאיתנו – ואין סיבה לוותר עליה, במיוחד במצב קשה ומאתגר זה שנקלענו אליו.

במסגרת מאמר זה, יוסבר כיצד תוכלו לממש את הזכויות שמגיעות לכם מרשויות המס, באופן פשוט יחסית, כך שתוכלו להקל על עצמכם כמה שיותר ולקבל את סכומי הכסף הללו – שבלעדיהם יהיה מאוד קשה לסגור את החודש ולהתקיים ברמה מכובדת וראויה.

 

קבלת קצבת נכות חודשית מביטוח לאומי

קבלת קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי היא לכשלעצמה מטלה לא פשוטה בכלל – שדורשת היכרות מעמיקה עם האופן שבו הוועדות המקצועיות השונות של המוסד פועלות, במסגרת שלבים שונים ומאתגרים.

עם זאת, המוסד מעניק קצבאות שיכולות לשנות מקצה לקצה את המצב שבו אתם נמצאים, ויש חובה לגשת אליו על מנת לקבל הכרה רשמית באחוזי נכות כאלו ואחרים.

 

ההטבות השונות שהמדינה נותנת

למרות שמדובר על עבודה קשה לקבל את הקצבה, כאשר קיבלתם אותה, מגיעות לכם הטבות שונות מן המדינה, כאשר אחת מהן היא הזכאות להחזר מס על הקצבה המשולמת לכם מידי חודש על ידי המוסד לביטוח לאומי. לכל קצבה יש את האופן שבו היא עובדת והיא כפופה לכללים אחרים (בייחוד בהקשרי עבודה).

לכן, על אף שישנה צורה שונה לכל קצבה, כאמור, המדינה ובפרט רשות המיסים פועלים במדיניות מוצהרת לפיה מדובר בקצבאות הפטורות מתשלום המס העיקרי שרלוונטי לרובנו והוא כמובן מס ההכנסה.

כמובן, פטור זה מוחל גם על קצבאות המוענקות באופן זמני (למשל נכות זמנית, בעקבות ניתוח, שיכולה להיפטר לאחר שיקום) או לקצבאות המוענקות באופן קבוע.

בהקשר זה, חשוב להבהיר שמדיניות זו של רשות המס לא נוגעת למיסים אחרים שישנה חובה לשלם כמו מיסי הבריאות או כל מס אחר שיכול להיות רלוונטי לאזרח. כלומר, לא ניתן יהיה לקבל עליהם החזר במידה והם נגבו משום שהם נגבו כדין ממקבלי הקצבה.

לכן, גם אם קצבה ניתנה לכם באופן זמני ולא קיבלתם אודותיה פטור ממס – ניתן להגיש את החזר המס לקצבה חודשית מביטוח לאומי גם באופן רטרואקטיבי (להגיש על שנות המס הקודמות)  – כך שעדיין לא מאוחר יותר לקבל את הזכויות המגיעות לכם מן המדינה!

 

קצבת זקנה

אחת הקצבאות הרווחות ביותר שמשפיעות על החיים של רבים מאיתנו היא קצבת הזקנה – שהורינו מקבלים מן המדינה מידי חודש, בקונסטלציה כזו או אחרת.

לכן, הזכאות להחזר מס עליה רלוונטי ביותר ויכולה להקל מאוד על הורינו, גם כאשר הם כבר בפנסיה ומעוניינים להקל עלינו. עם זאת, הפטור ממס ההכנסה רלוונטי רק על ההכנסה מן הקצבה ולא להכנסות אחרות שיש למקבלי הקצבה – עניין חשוב, אך כמובן שלא פוסל את היכולת של מקבלי קצבת הזקנה לקבל הנחות אחרות ממס הכנסה, על הכנסותיהם האחרות.

הסיבה העיקרית שבגינה יכולים מקבלי הקצבאות להיות מחויבים במס ההכנסה קשורה לאופן שבו מס ההכנסה מחשבים את כמות המס שתילקח מן האזרח – פעם אחת בתחילת השנה מוערכת ההכנסה השנתית שתהיה במהלך אותה השנה לאזרח, כאשר קבלתה של קצבה איננה דבר משוער במסגרת זו.

כך, אם הקצבה התקבלה במהלך השנה, רשויות המס לא תדענה על כך אלא במסגרת השנה שמגיעה לאחריה ולכן יש צורך להגיש את הבקשה להחזר מס על השנה שחלפה.

החזר מס בגין קבלת קצבה חודשית מביטוח לאומי
החזר מס בגין קבלת קצבה חודשית מביטוח לאומי

אילו קצבאות זכאיות לקבלת החזר מס?

כאמור, ברוב הקצבאות ניתן לקבל אחוזי מסוים של החזר מס, אך כדאי לדעת ביתר פירוט על האופן שבו הקצבאות הרווחות מתנהלות מבחינת הנהלים של קבלת החזר מס על הקצבה החודשית מהביטוח הלאומי. כך למשל, מקבלי קצבאות הנכות זכאים לפטור מלא על ההכנסות המתקבלות מן הקצבה (והקצבאות הנלוות לה), פטור זה כפוף לכך שמקבל הקצבה מקבל אותה ליותר מחצי שנה והנכות שנקבעת לו היא גבוהה במיוחד.

באופן דומה, גם מקבלי קצבאות מפגיעות עבודה הסובלים מנכות גבוהה במיוחד, בין אם באופן זמני או אם באופן קבוע, יכולים לקבל את ההחזר.

לעומת זאת, קבצת ילד נכה, מעניקה נקודות זיכוי ממס הכנסה, כלומר, זכות לקבלת הנחה משמעותית במס ההכנסה אך לא פטור מהמס עליה. לכן, אם הנקודות לא נוכו במהלך תשלומי המס, כמובן עומדת הזכאות לקבלת החזר מס עליה.

 

איך ניתן להגיש את הבקשה?

בהקשר זה, מדובר בתהליך מעט מורכב יותר מן הרגיל משום שהוא כולל התייחסות למערכות נהלים אחרות, הן של המוסד לביטוח לאומי והן של מס ההכנסה. עם זאת, בשלב הראשון יש להגיש מסמך הכולל את פירוט של כל ההכנסות של מבקש הקצבה – עם האסמכתאות המקובלות להכנסות מן הסוג הזה.

 

סטטוס העבודה

האסמכתאות משתנות ביחס לסטטוס העבודה של מקבל הקצבה – האם הוא עצמאי? האם הוא שכיר? האם אין לו הכנסה נוספת מלבד הקצבה? ככל שמדובר בעצמאי, עליו להגיש את פירוט ההכנסות שלו במסגרת הדוח השנתי שמוגש למס ההכנסה עם הקבלות שמעידות על כך, ככל שמדובר בשכיר עליו להנפיק את טופס 106 בו המעסיק מדווח על ההוצאות שלו, וזאת כמובן לצד הפירוט שמעיד על ההכנסות מן הקצבאות השונות מן המוסד לביטוח הלאומי – באמצעות טופס ייעודי שמעיד על כך מטעם הביטוח הלאומי.

 

מה כוללת הבקשה?

כאשר מוגשת הבקשה, היא צריכה לכלול את כל המידע השוטף הרלוונטי שמעיד על המצב הכלכלי של מבקש החזר המס, לצד כל הדרישות העומדות בטפסי החזרי המס.

כפי שניתן להבין, איסוף ומילוי מידע זה יכול להיות מורכב ככל שישנה מערכת ענפה יותר של הוצאות והכנסות (למשל אם יש צורך בקיזוזים רבים בהכנסות, קבלה של החזרי מס מסיבות מגוונות, או כל סיבה אחרת שהיא).

לכן, לעיתים רבות כדאי מאוד להיזקק לאנשי מקצוע, שיודעים כיצד בדיוק למלא את הנתונים השונים – על מנת לעזור לכם למקסם את הזכויות שלכם מול רשויות המס, שכן פעמים רבות אתם יכולים להיות זכאים להטבות רבות יותר משאתם חושבים, וכל מה שצריך לעשות הוא לפנות לרשויות בבקשה לקבל את ההחזר על עודף המס שנגבה מכם.

 

החזר מס בגין קבלת קצבה חודשית מביטוח לאומי – סיכום

החזר מס על קצבה חודשית מן הביטוח הלאומי בהחלט יכול משמעותית לעזור למצב הכלכלי של מבקש הקצבה – למרות שפעמים רבות מבקש הקצבה היה צריך לקבל את ההחזרים האלו באופן אוטומטי, ריבוי הנסיבות שבהן הדבר לצערנו לא קורה מוביל לצורך הרבה של רבים להגיש את הבקשות לרשות באופן עצמאי.

כאמור, מדובר על מסמכים רבים שיש להגיש, שצריכים להיות מוגשים באופן מדויק ומפורט, על מנת שישכנע את פקידי הרשות שעומדת עילה מתאימה לקבלת החזר המס. מילוי המסמכים הוא מטלה מורכבת לעיתים, בייחוד במצבים שבהם ההתקשרות עם מס ההכנסה כוללת יכולת התקזזות רחבה.

לכן, על מנת להגדיל כמה שיותר את הסיכויים לקבלת החזר, שכאמור יכול להיות משמעותי ביותר – כדאי לפנות למומחים בתחום זה.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון