איך בודקים החזר מס הכנסה

כל הישראלים שואלים איך בודקים החזר מס הכנסה? הם מבינים כי אם הם שילמו יותר מס, צריך לדרוש את התשלום העודף בחזרה. והם צודקים לחלוטין, בגלל שיטת המס בישראל ואופן חישוב תשלום המס, יש טעויות רבות שגורמות לתשלום עודף למס הכנסה.

היופי הוא שרשות המיסים מאפשרת הגשת בקשה קלה להחזר מס, ממנה אפשר לקבל סכום של אלפי שקלים בחזרה. אז איך עושים את זה? המשיכו לקרוא:

 

למה בכלל מקבלים החזרי מס?

לפני שתשאלו איך בודקים החזר מס הכנסה, חשוב להבין מהם החזרי המס ולמה הם ניתנים. החזרי מס הכנסה ניתנים כאשר תשלום המס במהלך השנה היה גבוה מתשלום המס הנדרש לתשלום בפועל. הפערים האלו לגיטימיים, אם נתקלתם בפער כזה דעו כי מדובר על מקרה נורמלי שקורה לרוב הישראלים בכל שנה.

למה זה קורה? מאחר ותשלום המס משולם בכל חודש למרות שהחישוב הקובע נעשה לאחר השנה מסתיימת. תשלום המס מורכב משני מרכיבים: אחוז המס הנדרש לתשלום בהתאם לגובה ההכנסה וגובה ההנחה המגיעה בעקבות נקודות הזיכוי.

בכל חודש מבצעים מחדש חישוב תשלום למס הכנסה כך שאחוז המס הנדרש לתשלום (מדרגת המס) נקבע לפי ההכנסה החודשית כפול 12. לאחר מכן מהסכום המתקבל יורד שווי נקודות הזיכוי.

הפער נובע כאשר יש שינויים במשכורות בכל חודש, לדוגמה: החלפת עבודה, שינוי בשכר העבודה החודשי, יציאה לחל"ת, אבטלה, יציאה לחופשה ארוכה ועוד. בנוסף, ניתן לקבל החזרי מס הכנסה גם בעקבות שינוי בנקודות הזיכוי או בעקבות ניצול נקודות זיכוי שלא מומשו.

 

איך בודקים החזר מס הכנסה

איך בודקים החזר מס הכנסה באופן מקוון?

העידן היום הוא דיגיטלי, תוכלו לבדוק הכול דרך האינטרנט ולבצע פעולות שונות דרך האינטרנט. רבים שואלים איך בודקים החזר מס הכנסה ושהם לא יודעים הם פונים לחשבי השכר בחברה שבה הם עובדים.

כיום, ניתן לבצע את הפעולות באופן עצמאי. ברחבי האינטרנט יש מחשבונים ייעודיים וסימולטורים שנועדו לבדוק את הזכאות שלכם להחזר מס.

דרך אותם סימולטורים תוכלו לבצע גם בדיקת החזר מס לפי תעודת זהות. כלומר, להזין את תעודת הזהות שלכם ולבדוק האם אתם זכאים להחזר. בנוסף, ניתן לפנות גם לחברות מקצועיות המתמחות בהחזרי מס.

לחברות אלו יש ניסיון עשיר, הם ידעו לבדוק עבורכם אם אתם זכאים להחזר ואם תימצאו זכאים, הם יציעו להגיש עבורכם את הבקשה להחזר תמורת עמלה מהסכום שתקבלו.

 

לאחר בדיקת הזכאות – הגשת בקשה להחזר

אם ביצעתם בדיקת החזר מס ונמצאתם זכאים, כעת עליכם להגיש בקשה להחזר מס. מיד נציין את שלבי הגשת הבקשה אך נסביר כי תוכלו לוותר על השלבים ולפנות ישירות לחברה מקצועית שתבצע עבורכם את העבודה.

 

מילוי טופס הבקשה וצירוף טפסים רלוונטיים

טופס החזר מס משתנה בין שכיר לעצמאי. על שכיר למלא טופס 135 ועל עצמאי למלא טופס 1301 (עצמאי מצרף את הטופס לדו"ח השנתי). אלו הם טפסי הבקשה אך מלבד הטפסים האלו יש לצרף את הטפסים הבאים (אם הם רלוונטיים למבקש הבקשה) –

  1. צ'ק מבוטל לצורך אימות חשבון בנק.
  2.  תלושי משכורת וטופס 106. אם יש מעסיקים שונים חשוב לצרף את הטפסים עבור כל מקום עבודה.
  3.  מסמכים רלוונטיים נוספים שמראים על זכאות להחזר. לרוב מדובר על מסמכים שמראים זכאות לקבלת נקודות זיכוי. המסמכים יכולים להיות: תעודת לידה, תעודת שחרור, תעודת תושב ועוד.

 

הגשת הבקשה וקבלת תשובה

לאחר שהגשתם את הבקשה, היא עוברת לבחינה של פקיד שומה. אם תימצאו זכאים להחזר, תקבלו את ההחזר הכספי ישירות לחשבון הבנק שלכם בתופסת 4% הפרשי ריבית והצמדה. שימו לב כי גם אם תימצאו זכאים, קבלת ההחזר לוקחת זמן ולכן חכו בסבלנות.

 

לסיכום, שווה לכם לבדוק איך בודקים החזר מס הכנסה

אם אתם עדיין לא ביצעתם את הבדיקה, בצעו אותה בהקדם. בדיקת הזכאות יכולה להראות לכם תמונת מצב של הנתונים שלכם, האם אתם משלמים יותר מס ממה שאתם צריכים? ואם כן כמה.

אף אחד לא רוצה לשלם יותר וברגע שתבינו שמדובר על הכסף שלכם שנשאר במדינה, כנראה תרוצו לבצע את הבדיקה ותגישו את הבקשה. גם אם החברים שלכם או המשפחה שואלים איך בודקים החזר מס הכנסה, תדעו איך להסביר להם.

אם מכול סיבה כזו או אחרת, תרצו לקבל את ההחזרים אך לא תרצו להתעסק בבירוקרטיה. תוכלו לפנות אלינו, לאינדיגו פיננסים, נבצע עבורכם את בדיקת הזכאות אם תימצאו זכאים נריץ את כל הבירוקרטיה עבורכם. מקווים שבקרוב הכיסים שלכם יתמלאו בכסף נוסף, לכל שאלה אנחנו זמינים עבורכם.

 

איך בודקים החזר מס הכנסה לפני השנה מסתיימת?

בדיקת הזכאות מראה את החזר המס לאחר ששנת המס מסתיימת. אם אתם חושבים שמגיע לכם החזר מס על השנה הנוכחית, עשו את החישוב בעצמכם או חכו לסיום השנה על מנת להריץ את בדיקת הזכאות.

 

האם ניתן לבצע את בדיקת הזכאות על שנים שעברו?

כן, ניתן לקבל החזרי מס בדיעבד עד 6 שנים אחורה. מומלץ לשמור את המסמכים הרלוונטיים על מנת לבצע את הבדיקה ובמידת הצורך להגיש את הבקשה להחזר.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון