פטור ממס – משיכת כספים מקופת גמל לבני משפחה של אנשים עם נכות

עמיתי קופות הגמל שלקרוב משפחתם נקבעה נכות רפואית צמיתה בשיעור 75% או יותר, זכאים לבצע משיכת כספים מקופת גמל לבני משפחה של אנשים עם נכות ובאופן פטור ממס. מהם הקריטריונים הנוספים לביצוע המשיכה וכיצד מגישים בקשה מתאימה?

 

נכות של בן משפחה

אדם שסובל מנכות עקב מחלה קשה, תאונה, פציעה, מגבלה רפואית או מצב נפשי ירוד, נתון לאתגרים ולהתמודדות חיים בלתי פשוטה. בנוסף לכך, גם בני משפחתו של אותו אדם נדרשים להוצאות ולמורכבות רבה, לתמיכה, הכלה ושינויים מפליגים באורך החיים.

המדינה כידוע, מקימה זכויות והקלות מסוימות (החזר מס לנכים) לציבור הנכים ובני משפחותיהם כאשר אחת מהן היא משיכת כספים מקופת גמל לבני משפחתם של בעלי הנכות. אפשרות זו נובעת מהצורך להטיב כלכלית עם מי שקרוב משפחתם קיבל דרגת נכות מפאת מצבו הרפואי, תוך הימנעות מהמיסוי הגבוה שכרוך בפעולה.

 

מה קורה במשיכת כספי קופת גמל ללא פטור מס?

קופת הגמל היא מוצר חיסכון לטווח ארוך, שנועד בעיקר לגיל שאחרי הפרישה מעבודה. בעבר הלא רחוק הופסק השיווק של מוצר זה בחברות הביטוח ובתי ההשקעות השונים, אך משהבינה המדינה כי מדובר במוצר אפקטיבי, המאפשר תנאים טובים ונוחים ומהווה אלטרנטיבה לאפיקי החיסכון הפנסיוני הנוכחיים, היא החזירה אותו "למדפים" תוך עידוד הציבור להשקיע את החיסכון לאורך זמן, על מנת שכספי הצבירה ישמשו את העמיתים במהלך חיי הגמלאות.

מסיבה זו, מי שיבקש למשוך את כספו לפני גיל הפרישה ועוד לפני הגיעו לגיל 60, יחויב במס בשיעור 35%, מה שצפוי להקטין משמעותית את הסכום הנזיל שיימשך בסופו של דבר.

עם זאת, כל עמית עצמאי או שכיר שקרוב משפחתו קיבל נכות צמיתה ובדרגה משמעותית, רשאי לפנות לחברה המחזיקה את קופת הגמל ולפקיד השומה ולבקש משיכת כספים בפטור ממס.

 

חשוב לדעת

רק הגופים הבאים רשאים לקבוע נכות שמכוחה ניתן להגיש את הבקשה למשיכת הכספים:

  • המוסד לביטוח הלאומי – על פי קביעת נכות כללית, פגיעה בעבודה, נכות ילדים או פגיעה שאירעה במסגרת התנדבותית.
  • מחלקת התגמולים במשרד הביטחון – על פי קביעת נכות צה"לית
  • משרד האוצר – על פי קביעת תגמול מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים, חוק הפיצוי לנפגעי גזזת וחוק התגמולים לנפגעי פעולות האיבה (לדוגמא: "מענק להחזר מס הכנסה לנפגע פעולת איבה")

 

מיהו קרוב המשפחה?

החוק מתייחס רק לישויות משפחתיות ספציפיות בבואו לבחון בקשות משיכת כספים מקופת גמל לבני משפחה של אנשים עם נכות. קרוב המשפחה לעניין זה יכול להיות: בן או בת הזוג, צאצא, צאצא של בן הזוג, הורה, הורי הורה ובני זוג של כל אחד מהם. אחיינים או דודנים לצורך העניין, אינם נחשבים לקרובי משפחה שעונים להגדרת האפשרות למשוך כספים בפטור ממס.

 

פטור ממס - משיכת כספים מקופת גמל לבני משפחה של אנשים עם נכות
פטור ממס – משיכת כספים מקופת גמל לבני משפחה של אנשים עם נכות

אופן הגשת הבקשה

תנאי חשוב במיוחד להגשת הבקשה הוא העובדה שקופת הגמל נפתחה והופקדו אליה כספים עוד לפני קביעת דרגת הנכות וגמלת הנכות. בהינתן מצב זה, יש למלא טופס בקשת עמית שניתן לקבל מפקיד השומה ועניינו הוא "משיכת כספי תגמולים ללא ניכוי מס".

יש למלא את הפרטים המלאים והמדויקים לבקשה ולצרף אליה מסמכים רלוונטיים המעידים על המצב הרפואי, על הקרבה המשפחתית וכמובן על אחוזי הנכות שנקבעו. ניתן לצרף העתקים נאמנים למקור מטעם הגוף שקבע את הנכות, למעט נכויות שנקבעו לניצולי שואה, בהן ניתן להסתפק בצילום רגיל.

את הטופס ויתר המסמכים יש להגיש לפקיד השומה במס הכנסה בסניף ששייך למקום המגורים. כל עוד אין צורך בהעתקי "נאמן למקור", אפשר לעשות זאת גם באופן מקוון.

בקשה שאושרה על ידי פקיד השומה, תאפשר לכם לגשת עם האישור לחברה המנהלת את קופת הגמל ולמלא טופס משיכת כספים בניכוי מס.

מצבים נוספים שמאפשרים משיכת כספים מקופת גמל בפטור מס

בני משפחה שקרוביהם נכים מהווים רק חלק מהזכאים לפטור מס בעת משיכת כספי קופת הגמל. למעשה, קיימים מספר מצבים מזכים שגם הם נועדו לצמצם פערים כלכליים וגריעה מרמת החיים, ככל שנדרשות הוצאות גבוהות שצריך להתמודד איתן. מצבים אלו מכונים בעולם הפיננסי כמצבי "מסכנות" וככל שקיימת עמידה בקריטריונים של אחד מהם, הבקשה תתאפשר:

  • הוצאות רפואיות חריגות – עמיתים ובני משפחתם שנדרשים להוצאות גבוהות ממחצית ההכנסה השנתית שלהם זכאים לקבל פטור ממס בעת משיכת כספים מקופת הגמל.
  • הכנסה חודשית נמוכה – מי ששכרו החודשי לא עולה על שכר המינימום או ששכרו החודשי לא עולה על פעמיים שכר המינימום להורים לילדים מתחת לגיל 18, זכאים לבצע משיכת כספים מקופת גמל ולקבל על כך פטור ממס.
  • אבטלה לעצמאיים – עובדים עצמאיים שיש להם ביטוח פנסיוני שהופקדו אליו כספים ושחדלו מעיסוק במשלח ידם או שסגרו את העסק שלהם, זכאים גם הם לפטור ממס במשיכה. גם עצמאיים שהגיעו לגיל פרישה ואין להם הכנסות ממשלח היד או העסק זכאים לכך.

מלבד מצבים אלו, ניתן לבצע משיכת כספים מקופות גמל גם במצב של קופה ותיקה ולא פעילה שנותר בה סכום של עד 8,000 שקלים לכל היותר.

 

זכויותיהם של בני משפחה המטפלים בקרוב נכה

טיפול בקרובים נכים הוא עניין מורכב, שכן האחריות אליו על כל המשתמע מכך היא בראש ובראשונה של בני המשפחה. כדי להקל עליהם, מתקיימות זכויות שונות שמספקות התמודדות יעילה יותר למשפחה וגם הנגשה ועצמאות תוך שמירה על כבודו ופרטיותו של כל אדם נכה.

מכסת ימי חופשה ומחלה מוגדלת – בני משפחה שמטפלים בילד נכה או קשיש, זכאים לניצול של עד 60 ימי מחלה או חופשה בכל שנה, בתנאי שקיים להם וותק של שנה לפחות במקום עבודתם.

מי שבני זוגם עוברים תרומת איברים, רשאים לנצל 6 ימי מחלה + 7 ימי חופשה לטיפול בהם. מי שמטפלים בילד חולה מתחת לגיל 16 רשאים לנצל עד 8 ימי מחלה בשנה (16 ימים יינתנו להורים יחידים). אם מדובר בטיפול בילד שעובר דיאליזה או חולה במחלה ממארת, הזכאות היא ל-90 ימי מחלה או חופשה (110 להורים יחידים).

קבלת פיצויי פיטורין במקרה של עזיבה לטובת טיפול בבן המשפחה – זכות זו ניתנת להורים לילדים נכים, חולים או בעלי הגבלה מסוימת, לרבות ילדים חורגים ומאומצים. הזכות קיימת גם לנכדים המתפטרים לטובת טיפול בסבא וסבתא, ככל שהם מתגוררים עמם ועיקר הכלכלה שלהם תלוי בהם.

חל"ת לאחר חופשת הלידה – אם בן הזוג של יולדת נדרש להפוך למטפל העיקרי של התינוק בעקבות מחלה או נכות של היולדת, הוא רשאי לצאת לחל"ת בכפוף להודעה מראש למעסיק 15 ימים מראש. אם נקבעה ליולדת דרגת אי כושר בשיעור 100% קיימת זכאות לתגמול מיוחד המתבסס על דמי הלידה והשכר. (לדוגמא: "החזרי מס – חופשת לידה")

נקודות זיכוי במס – הורים לילדים ובגירים שעונים על ההגדרה "נטולי יכולת" זכאים לשתי נקודות זיכוי במס. עובדים שלבני זוגם אין הכנסה זכאים לנקודת זיכוי במס. קיימות גם נקודות בגין לימודי הילדים במוסד חינוכי מיוחד ותנאים מקלים נוספים למי שבן משפחתם שוהה במוסד סיעודי.

גמלת נכות – מי שנקבעה להם דרגת נכות זכאים לגמלה המתאימה לשיעור הנכות שנקבע ופרמטרים נוספים על פי תקנות הביטוח הלאומי. מלבד גמלת הנכות קיימת אפשרות להגיש תביעה גם לקצבת ניידות, קצבת שירותים מיוחדים וגמלת סיעוד.

 

אנו כאן לרשותכם

משיכת כספים מקופת גמל לבני משפחה של אנשים עם נכות מתאפשרת תוך מתן פטור ממס הכנסה, ככל שקיימת עמידה בתנאים שהוצגו כאן. אנו בחברת אינדיגו פיננסים נשמח לסייע לכם בהכנה והטיפול בבקשה ובכל סוגיה נוספת שנוגעת לתחומי המס וזכויותיכם במס הכנסה.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון