בדיקת החזר מס

ישראלים רבים מדברים על החזרי מס בעיקר בזכות העובדה שמדובר בהחזרים כספיים נפוצים מאוד ומשתלמים, עבור עצמאים אבל גם עבור שכירים. העניין עם החזרי מס הוא שלא תדעו האם אתם זכאים לקבל אותם מבלי לבצע בדיקת החזר מס רשמית במס הכנסה. מדובר בבדיקה מהירה שיכולה להשתלם לכם מאוד וכך לא תפספסו כסף שמגיע לכם.

 

למה החזרי מס נפוצים?

הסיבה שהחזרי מס נפוצים כל כך נעוצה באופן חישוב גביית המס בישראל. חישוב גובה המס שתשלמו נעשה לפי שיעור הכנסה שנתית, וזאת בעוד לרוב תשלמו מס באופן חודשי. כשמדובר בשכירים אכן גביית המס נעשית כל חודש, אך כשמדובר בעצמאים לעיתים גביית המס תעשה אחת לכמה חודשים וזאת בהתאם לרמת ההכנסה של העצמאי.

אומנם רבים נוטים לחשוב כי רק עצמאים זכאים להחזרי מס, אך מדובר בדבר נפוץ גם עבור שכירים, ועל כן מומלץ לכל אחד ואחת לבצע בדיקת החזר מס וזאת על מנת לוודא שלא תפספסו כסף שמגיע לכם ויכול להשתלם לכם.

 

בדיקת החזר מס כך תעשו את זה נכון

– אספו מסמכים נדרשים

השלב הראשון לפני שאתם ניגשים לעשות בדיקת החזר מס הוא לבדוק מה אתם צריכים לבדיקה. תוכלו לחפש באתרים של יועצי מס ברשת או באתר של מס הכנסה, הסברים מפורטים על המסמכים הנדרשים לצורך ביצוע בדיקות החזרי מס.

באתרים של יועצי המס תוכלו לבצע בדיקה ראשונים והערכה בסימולטורים של החזרי המס, אך אלו אינם ודאיים.

עיקר המסמכים הנדרשים שתצטרכו לצורך בדיקה של החזר מס יהיו מסמכים על ההכנסות שלכם (לרבות הכנסות מעיסוק, הכנסות מהשקעות בשוק ההון, הכנסות מנדל"ן), מסמכים המעידים על הוצאות (אם אתם עצמאים אז תוכלו להביא קבלות על כל הוצאה שקשורה לעיסוק או לעסק שלכם, ואם מדובר בהחזרי מס לשכירים אז רק על הוצאות מוכרות עבור שכירים), ומסמכים המעידים על נקודות מס במידה ואתם זכאים להן.

על מנת לקצר את הליך הבדיקה כדאי לצרף פרטי חשבון בנק, כך שלאחר תום הבדיקה יוכל מס הכנסה להחזיר לכם את כספכם ישירות לחשבון.

 

– בדקו את הדרך העדיפה לכם להגשת הבקשה

אחרי שבדקתם אילו מסמכים אתם צריכים, חשוב שתחליטו באיזו דרך תעדיפו להגיש את המסמכים הנדרשים לצורך בדיקות החזר מס. תוכלו להגיש את המסמכים בשני אופנים – באופן מקוון או לפקיד המס.

הגשה באופן מקוון תאפשר לכם לעשות זאת מבלי לצאת מהבית. אם תרצו להגיש במס הכנסה תוכלו לבחור לגשת לכל אחד מסניפי מס הכנסה בארץ ולהגיש את המסמכים אצל פקיד השומה.

 

– הגישו בקשה מסודרת

אספו את כלל המסמכים הנדרשים לכם והגישו את הבקשה בדרך המועדפת עליכם. חשוב לשים לב שעל מנת שבדיקת החזר מס שתתבצע תהיה מדויקת ומהירה, ולא תפספסו כסף שמגיע לכם, חשוב שתגישו את כלל המסמכים הנדרשים באופן מסודר ומבלי לפספס אף מסמך חשוב.

יש לציין שמס הכנסה בוחן את הבקשה שלכם בהתאם למסמכים שהבאתם, כך שאם יהיו מסמכים חסרים הם לא יילקחו בחשבון ולכן תפסידו את הכסף שלכם. הגשה מסודרת של המסמכים תבטיח לכם שתקבלו את כל הכסף שמגיע לכם בתוך שבועות ספורים.

 

– היעזרו באיש מקצוע במידת הצורך

במידה ואתם מרגישים שאתם מסתבכים עם הגשת המסמכים, לא מבינים מה נדרש מכם להגיש עבור בדיקה של החזר מס, או שאתם מרגישים שאין לכם את הזמן או היכולת לעשות זאת בעצמכם, כדאי להיעזר ביועץ מס מוסמך. אומנם שירותי יועץ מס יעלו לכם כסף אך זה לגמרי ישתלם לכם.

יועץ המס יגיש את הבקשה במקומכם וידע לומר לכם באופן מדויק אילו מסמכים נדרשים עבור הבקשה. כמו כן, הוא ידאג שהבקשה תוגש באופן מסודר ומלא וכך גם תבטיחו שתקבלו את הכסף שלכם במהירות וגם שלא תפסידו כסף שמגיע לכם.

כך שבמקום לדאוג ולהגיע למצב של בלבול בהגשת הבקשה להחזרי מס, תוכלו להיות בראש שקט בזמן שאיש מקצוע דואג לכם.

 

בדיקת החזר מס

אתם שואלים ואנחנו עונים על בדיקת החזר מס:

אם לא עשיתי בדיקת החזר מס, האם אוכל לדעת לכמה אני זכאי?

לא. לא תוכלו לקבל את הכסף שלכם או לדעת האם אתם זכאים להחזרי מס מבלי לבצע בדיקת החזר מס. מס הכנסה אינו בודק בעצמו למי מגיע החזרי מס ולא יכול לעקוב אחרי כלל האוכלוסייה, ועל כן יהיה עליכם להגיש את הבקשה בעצמכם.

רק לאחר שתגישו את הבקשה בעצמכם יוכל מס הכנסה להתחיל בהליך בדיקת זכאותכם להחזרי מס וכן יקבע כמה מגיע לכם בחזרה ואז ידאג להחזיר לכם במהירות האפשרית.

 

כמה זמן לוקחת בדיקת החזר מס?

אורך הליך הבדיקה של החזרי מס יכול לקחת שבועות ספורים בלבד, אך גם יכול להיגרר לחודשים רבים. הדבר תלוי בעיקר באופן שבו הגשתם את הבקשה שלכם להחזרי מס, וכן בהתאם לגודל התיק שלכם במס הכנסה.

ככל שהגשתם את הבקשה באופן מסודר ומלא, כך גובר הסיכוי שתקבלו את כספכם בצורה מהירה יותר. כמובן שיש לקחת בחשבון נסיבות נוספות כמו חופשות חגים, כוח אדם ועומס בסניף מה הכנסה שפניתם אליו ועוד.

 

כמה אוכל לקבל בהחזרי מס?

סכום הכסף שתהיו זכאים לו ממס הכנסה משתנה בהתאם לזכאות שלכם. החזרי המס יכולים לעמוד על מאות שקלים בלבד, אך גם יכולים להגיע לאלפים ואף לעשרות אלפים.

חשוב שתדעו שלצד הכסף שמגיע לכם בחזרה, תקבלו אותו ביחד עם עוד 4% ריבית ממס הכנסה. על כן, מאוד משתלם לבצע בדיקת החזר מס וזאת אף ללא סיכון מצידכם כלל.

 

עד מתי ניתן להגיש בקשה להחזרי מס?

לביצוע בדיקה של החזר מס יש מגבלת זמן ולא תוכלו לבקש החזרי מס על שנים רבות אחורה. החוק קובע כי ניתן להגיש בקשה להחזר מס על עד שש שנות מס משנת המס שבה אתם מגישים את הבקשה שלכם.

חשוב לקחת זאת בחשבון על מנת שלא להתמהמה עם הבקשה ולהפסיד את הכסף שלכם. כמובן שככל שתדחו ותגישו בקשה עם תיק גדול יותר, כך הליך הבדיקה ימשך זמן רב יותר.

 

בתוך כמה זמן הכסף יהיה אצלי?

כאמור, לאחר שהגשתם את המסמכים לצורך בדיקת החזר מס, תוכלו לקבל את כספכם בתוך שבועות ספורים בלבד. במידה והגשתם למס הכנסה מסמך אישור ניהול חשבון בנק ביחד עם שאר המסמכים, מס הכנסה ידאג להעביר לכם את כספכם.

נציין שוב כי משך זמן הבדיקה משתנה בהתאם לנסיבות שובות, אבל בעיקר בהתאם לאופן שבו הגשתם את הבקשה שלכם. אם תרצו לקצר את משך ההמתנה, תוכלו להיעזר ביועץ מס.

 

לסיכום – אם אתם מעוניינים לקבל החזרי מס עליכם להתחיל בבדיקה

אם אינכם בטוחים שמגיע לכם החזרי מס ואתם רוצים לדעת כמה מגיע לכם, הצעד הראשון הוא להגיש בקשה לבדיקת החזרי מס. לאחר הגשת בקשה להחזרי מס, מס הכנסה יחל בהליך בירור זכאותכם, ויוכל להחזיר לכם את כספכם בתוך שבועות. מומלץ להיעזר ביועץ מס.

אם ברצונכם לדעת כמה החזר מס מגיע לכם, היכנסו אל מחשבון החזר המס/שאלון בתחילת עמוד זה.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון