החזר מס בגין תואר ראשון

החזר מס בגין תואר ראשון ניתן לבוגרי לימודים במוסד אקדמי מוכר וזאת במטרה לעודד את הציבור לרכוש השכלה מוכוונת קריירה מקצועית ולתגמל בעבור תקופת החיים הראשונה אחרי סיום התואר, שמקשה לא פעם מבחינה כלכלית. הנה כל מה שכדאי לדעת בנושא:

 

המדינה מעודדת השכלה הגבוהה ומתגמלת בהתאם

אחד השלבים בצמיחה וההתפתחות שלנו לעבר קריירה או תחום תעסוקה עתידי היא תואר אקדמי. השכלה היא כמובן אינטרס מדיני, שכן היא מגדילה את רמת היכולת וההצלחה של המדינה בתחומים שונים ומאפשרת לה לקטוף הישגים בתחומים כמו מדע, טכנולוגיה ואפילו רפואה.

זוהי אחת משתי הסיבות שבגללן מעניקה המדינה הטבת מס לבוגרי תואר ראשון. הסיבה השנייה היא הצורך לאזן בין פערי ההכנסה של בוגרים טריים שמצאו עבודה ראשונה שאיננה מניבה שכר מזהיר, לבין יתר ציבור השכירים שלא בהכרח נתון לאותו הקושי.

להטבת המס לא כל האקדמאים מודעים וחבל, כך שחלקם מפספסים אותה ומגלים על כך בדיעבד.

יחד עם זאת, גם אם אתם תופסים כעת את הראש ומבינים שיש לכם זכויות כספיות שטרם נוצלו, עדיין לא איחרתם את הרכבת. כעת נסביר מי זכאי להטבת מס בגין תואר ראשון, כיצד מקבלים אותה ומהן האפשרויות שלכם אם וכאשר התוודעתם לכך באיחור.

 

קבלת נקודות זיכוי בגין תואר ראשון

אז למדתם, השקעתם, יגעתם ותעודה קיבלתם. מזל טוב! מה זה אומר מבחינת זכויותיכם במס? ובכן, בוגרים שסיימו את לימודים במוסד להשכלה גבוהה שמוכר על ידי המדינה בין השנים 200-2013, קיבלו נקודת זיכוי אחת בשנה שאחרי סיום הלימודים ולמשך מספר השנים שמקביל לשנות הלימודים לתואר, עד שלוש שנים.

בוגרי לימודים החל משנת 2014 ואילך, כבר נכללים בעדכון להטבה, שכולל מתן נקודת זיכוי אחת במס שתהיה תקפה למשך שנה, אותה אפשר לבחור האם לנצל בשנה שעוקבת לשנת סיום הלימודים או בשנה שאחריה, על פי בחירת הזכאי ורצונו לנצל את ההטבה לטובת הפחתה בתשלום המס של אחת מהשנים.

 

תנאי מתן הנקודות

כפי שצוין קודם, כאקדמאים תהיו זכאים להחליט האם לנצל את נקודת הזיכוי שניתנה לכם בשנה שאחרי סיום הלימודים, או בשנה שאחריה (כלומר שנתיים מסיום הלימודים). הסיבה לכך היא משום שבשנה הראשונה שאחרי הלימודים השכר ההתחלתי נמוך ולכן הטבת המס "מתבזבזת".

לאחר מכן, כשהשכר עולה ושהבוגר מאתר עבודה נחשקת יותר, ההפחתה במס צפויה לשרת אותו טוב יותר.

בנוסף, מקצועות שדורשים התמחות יעניקו לכם את האפשרות לקבל את נקודת הזיכוי עם סיום ההתמחות ולא סיום הלימודים. כדי לממש את האפשרות, עליכם להציג למס הכנסה אישור על סיום ההתמחות.

ישנה אפשרות נוספת שתעניק לכם חצי נקודת זיכוי, אם השלמתם במקביל ללימודי התואר הראשון גם את לימודי התואר השני, כך ששתי ההטבות תתקבלנה עבור אותה שנת מס.

כמו כן, בוגרי לימודים מקצועיים מקבלים גם הם את אותה הטבה. אבל יש אבל – אם נלמדו לימודים מקצועיים במקביל לתואר ראשון, תקבלו נקודת זיכוי אחת עבור שניהם.

החזר מס בגין תואר ראשון
החזר מס בגין תואר ראשון

האם אפשר לשמור את נקודת הזיכוי לעתיד?

על פי חוקי המס, אין אפשרות לקבל זכאות כפולה לנקודות ולא תתרחש צבירה שתאפשר ניצול של נקודות זיכוי שמגיעות לכם אם תבחרו ללמוד תואר נוסף או לימודים עתידיים אחרים.

 

החזר מס בגין תואר ראשון לעומת יתר התארים

כאמור, כל בוגרי התואר הראשון באחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל זכאים להטבת מס בצורת נקודת זיכוי שניתנת מהשנה שאחרי סיום הלימודים ועד למשך שלוש שנים. בוגרי תואר שני יהיו זכאים להטבה של חצי נקודת זיכוי שניתנת מהשנה שאחרי סיום הלימודים ועד למשך שנתיים.

ומה לגבי תואר שלישי? ובכן, על פי חוקי המס, תינתן הטבה של חצי נקודת זיכוי במס – גם היא בשנה שאחרי סיום הלימודים ולמשך שנתיים. מעבר לכך, מסלולי לימוד ישירים לתואר שלישי מעניקים את הטבה זו במקביל להטבה הניתנת לבוגרי תואר ראשון.

באשר ללימודי הנדסאי או טכנאי (לימודי מקצוע), גם הם מזכים בחצי נקודת זיכוי שניתנת מסיום שנת הזכאות לתעודה המקצועית למשך שנתיים. להטבה זו יש תנאי שמצריך מהבוגר היקף לימודים של 1,700 שעות לפחות.

 

שווי נקודות הזיכוי במס

נכון לשנת 2021, עומד שוויה של נקודת זיכוי אחת במס על סכום של 218 שקלים בחודש, המגיעים לכדי 2,616 שקלים בכל שנה.

הדבר אומר שבוגר תואר ראשון שניתנת לו נקודת זיכוי במשך שלוש שנים ראשונות אחרי לימודיו, צפוי לחסוך כ-7,848 שקלים בתשלום המס – סכום נאה לכל הדעות, שיפחית משמעותית בתשלום שבוגר הלימודים שזה עתה התחיל את דרכו המקצועית, נדרש לו.

 

בקשת החזר מס בגין תואר ראשון

הבטחנו לגלות לכם כיצד לפעול אם וכאשר מתגלה זכאותכם להטבת המס בדיעבד.

ובכן, נציין שחלק עצום מהסטודנטים מסיימים את לימודיהם וישר מתפנים לעיסוקים שונים וחשובים, ביניהם מעבר דירה מאזור המכללה או המעונות למקום קרוב יותר לאזורי התעסוקה, חיפוש אחר עבודה ראשונה שתאפשר להם דריסת רגל טובה בתחום ואולי גם קצת חופש אחרי תקופה כה אינטנסיבית ומלחיצה.

לא פלא שרבים מהבוגרים לתואר ראשון לא מודעים לנקודת הזיכוי שמגיעה להם ולא בהכרח יודעים כיצד לדרוש אותה. כאן המקום לציין שההטבה תינתן כמובן רק למשלמי מס, כלומר עצמאיים שמשלמים חבות מס שנתית או שכירים שמשלמים אותה מידי חודש כפי שמגלם תלוש השכר.

עקרונית, בעבודתכם הראשונה ובעת מילוי טופס 106 מהמעסיק, יש לציין שהנכם בוגרים לתואר ראשון, מה שיעניק לכם את ההטבה. אם תעדיפו לשמור אותה לשנה שאחרי, תוכלו לעשות זאת על ידי פנייה (דרך המעסיק) למס הכנסה ולסמן את הבקשה לקבל את הנקודה בשנה שלאחר מכן.

מה קורה אם לא סימנתם כלום ולא ניתנה לכם ההטבה? כעת מגיע לכם החזר מס בגובה ההטבה שהייתם אמורים לקבל אך לא הפחיתה מחבות התשלום בפועל.

 

איך מגישים בקשה להחזר מס?

עליכם לפנות למס הכנסה באמצעות טופס בקשה להחזר מס (טופס 135) ולצרף אליו את תעודת התואר הראשון שניתנה לכם, יחד עם טופס 106 מהמעסיק שמתייחס לאותה שנת מס.

כעת ייערך חישוב מחדש של חבות המס ששילמתם ואם יתגלה ששילמתם ביתר, תקבלו בחזרה את העודף ישירות לחשבונכם. מכיוון שישנן הטבות מס נוספות שייתכן ואתם זכאים להם, החזר המס צפוי להגיע לאלפי שקלים!

בנוסף, חוקי המס בישראל מעניקים לכם את האפשרות להגיש את הבקשה להחזר מס באופן רטרואקטיבי, עד שש שנים לאחור. לכן אם סיימתם את לימודיכם בשנת 2015 והשנה כעת היא 2021, עדיין ניתן להגיש בקשה להחזר מס בגין תואר ראשון ולקבל החזר.

שימו לב שעליכם להגיש בקשה נפרדת לכל שנת מס (כאמור עד 6 שנים לכל היותר), כך שיש למלא מחדש לכל בקשה את טופס 135 ולצרף אליו את אישור התואר וטופס 106 עבור כל שנת מס רלוונטית.

יש לצרף גם צילום המחאה בנקאית או אסמכתא לניהול חשבון המעידים על פרטי הבנק שלכם, כך שמס הכנסה יוכלו להעביר לכם את הסכום מיד עם אישור הבקשה וללא דיחוי.

אנו באינדיגו פיננסים נשמח לעמוד לרשותכם ולבדוק את זכאותכם להחזר המס ללא עלות.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

5/5 - (1 vote)
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון