החזרי מס בגין החזקת קרוב משפחה במוסד סיעודי

מצב סיעודי עלול להיגרם לכל אחד ובכל זמן, אם כי הדבר נפוץ יותר בגיל המאוחר. כך או כך, משפחתו של האדם הסיעודי נרתמת לעזרתו ונתונה להוצאות כלכליות רבות, לעתים גם בגין החזקתו של הקרוב במוסד סיעודי מתאים למגבלותיו. על מנת להקל על בני המשפחה ותשלומיהם למוסד הסיעודי, ניתן לדרוש ולקבל החזרי מס בגין החזקת קרוב משפחה במוסד סיעודי.

 

מדוע מגיעים לי החזרי מס?

החוק מכיר בשורה של תנאים המזכים בהטבות מס שונות, שנועדו להקל בעת מצבי חיים שיש עמם הוצאות גבוהות מיתר האוכלוסייה. הטבות אלו מאזנות את הוצאות משקי הבית בישראל ומונעות מאנשים שנתונים במצב מסוים, כמו הצורך בטיפול בקרוב סיעודי, לשלם סכומי מס גבוהים המקשים עליהם מידי שנה.

לאור אלו נקבעו גם הקלות מס לאנשים המחזיקים קרוב משפחה במוסד סיעודי. עלותם של המוסדות הללו כידוע גבוהות ביותר, כאשר ישנם מקרים שבהם המממן הוא יותר מאדם אחד, למשל אחים החוברים יחד ומשתתפים בהוצאה.

מצב כזה מעורר לא רק שאלות בנוגע להטבה והחזרי המס, אלא גם לגבי הדרך לקבל אותם בפועל – מי באמת זכאי מבין המממנים להחזר וכיצד לדרוש אותו?

 

תנאי הזכאות להחזר בגין החזקת קרוב במוסד סיעודי

סעיף 44

סעיף 44 לפקודת מס הכנסה קובע שאדם המשלם עבור החזקת ילד, הורה או בן זוג במוסד סיעודי זכאי להטבת מס שנקבעה מראש. הטבה זו ניתנת בצורה של הפחתה בפועל מסכום המס שהמחזיק משלם והיא ניתנת עבור התנאים הבאים:

שיתוק לחלוטין בקרב ילד, הורה או בן זוג

ריתוק קבוע למיטה בקרב ילד, הורה או בן זוג

עיוורון בקרב ילד, הורה או בן זוג

אי שפיות בקרב ילד, הורה או בן זוג

פטור מס חלקי ניתן לאנשים שגילם מעל 65 המתגוררים בבית אבות ומשכירים את הדירה שברשותם.

הזיכוי ניתן כל עוד ההכנסה החייבת של הזכאי איננה עולה על התקרה הקבועה בחוק (משתנה מידי שנה על ידי מס הכנסה). נכון להיום, תקרה זו היא עד 170,000 שקלים עבור מחזיק יחיד, או עד 272,000 בקרב בני זוג שאחד מהם הוא נטול יכולת.

 

סכום ההחזר

גובה ההחזר למחזיקי קרובי משפחה במוסדות סיעודיים ניתן עד 35% לשנה עבור ההפרש בין הוצאות התשלומים השנתיים למוסד ובין 12.5% מההכנסה החייבת. רגע, מה? הנה דוגמה להמחשה:

ההכנסה החייבת במס של מר לוי, המשלם עבור החזקתו של קרוב משפחה נטול יכולת במוסד סיעודי היא בגובה 200,000 שקלים בשנה. 12.5% מתוכם מהווים 25,000 שקלים.

מר לוי משלם סכום שנתי של 50,000 שקלים עבור המוסד הסיעודי.

כעת מתוך הסכום שהופחת, כלומר 25,000 שקלים יהיה ניתן לקבל זיכוי של 35% בשנה, כך שהזיכוי השנתי יעמוד על 8,750 שקלים, מהם פטור לתשלום מר לוי.

החזרי מס בגין החזקת קרוב משפחה במוסד סיעודי
החזרי מס בגין החזקת קרוב משפחה במוסד סיעודי

רק קרוב משפחה אחד זכאי לקבל החזר מס!

חשוב להבהיר שעל פי פקודת המס, רק בן משפחה אחד זכאי לקבל החזרי מס בגין החזקת קרוב משפחה במוסד סיעודי.

אך כאמור, לא פעם קורה שישנם בני משפחה נוספים ששותפים להוצאת ההחזקה במוסד הסיעודי, כך שהמעשה הנכון הוא לקבוע מי מבני המשפחה משלם בפועל – כלומר מהיכן בדיוק יוצא התשלום למוסד המטפל.

כאשר בני המשפחה משתתפים בהחזקת הקרוב במוסד סיעודי ומגישים יחד את הבקשות למס הכנסה, ייתכן שחלק מההקלות שמגיעות לכל אחד לא יתקיימו.

ולכן בחירת בן המשפחה המתאים לדיווח תבוצע על סמך מספר פרמטרים, כמו מי שמרוויח יותר כך שהכנסתו החייבת גבוהה יותר, מהי העלות המדויקת למוסד הסיעודי והאם לקרוב המשפחה הסיעודי או נטול היכולת יש הכנסות אישיות משלו.

שימו לב שאדם שהוגדר כבעל מצב סיעודי, מוכר כך גם בביטוח הלאומי ולכן מקבל גמלת סיעוד המהווה את הכנסתו, מה שהופך אותה להכנסה ברת קיימא שצריך לקחת בחשבון.

 

בקשת החזרי מס בגין החזקת קרוב משפחה במוסד סיעודי

עקרונית, כל בקשת החזרי מס מחויבת למילוי תקין ולצירוף מלא של כל הניירת.

פקיד השומה שמקבל לידיו את הבקשה עלול לדחות בקשה שלא מולאה כראוי על הסף ולפגוע בהחזר הכספי ולכן חשוב לבצע את כל השלבים היטב כדי למנוע טעויות ועיכובים בהמשך.

 

טופס 116א' וטופס 127

יש למלא את טופס 116א' שעניינו הוא בקשת זיכוי מס בגין קרוב נטול יכולת ולצרף אליו את טופס 127 – תעודה רפואית שתמולא על ידי הרופא המומחה שאבחן את מצבו של הקרוב.

תעודה זו חייבת לציין את תאריך האבחון (שקובע בפועל את תחילתה של תקופת הזכאות להחזר) ואת המצב הרפואי של הקרוב.

בנוסף יש לצרף קבלה או חשבונית מהמוסד הסיעודי שבו הקרוב שוהה, על מנת שפקיד השומה יוכל להתייחס לעלויות המוסד המטפל במסגרת ההפחתה במס.

יחד עם כל אלו חשוב לזכור לצרף גם צילום שיק בנקאי או אישור ניהול חשבון המאמתים את פרטי החשבון של הזכאי להחזר המס. פרטים אלו יאפשרו למס הכנסה להעביר את הכספים ישירות וללא עיכובים נוספים.

 

ומה עוד חשוב לדעת?

מועד הגשת הבקשה הוא ארוך טווח. גיליתם רק עכשיו על זכאותכם להחזר מס בגין החזקת הקרוב במוסד סיעודי? עדיין לא פספסתם זכויות שמגיעות לכם.

את הבקשה להחזרי מס ניתן להגיש גם רטרואקטיבית עד שש השנים האחרונות. כך, אם אתם מגישים בקשה להחזר מס עבור שנת 2021, תוכלו להגיש בקשה דומה גם עבור כל שנה אחרת משנת 2015 ואילך.

זכרו שכל אחת מהשנים שבהן מתקיימת הזכאות להחזר מס מצריכה בקשה נפרדת ומסמכים שרלוונטיים לאותה השנה.

ולכן אם אתם מגישים עבור כמה מהשנים האחרונות (עד 6 שנים כאמור), עליכם למלא את טופס 116א' לכל אחת מהשנים הרלוונטיות ולצרף לה את המסמכים המתאימים. בקשה שתכלול יחד את כל התקופה המזכה לא תיבדק.

 

עמדו על זכויותיכם ודרשו החזר מס

כקרובי משפחתם של אנשים סיעודיים, אתם בוודאי נתונים להתמודדות קשה ומורכבת. המצב הסיעודי עלול להיגרם בעקבות תאונה, מחלה או מצב רפואי מסוים ולמרות שרובנו "חוזים את התרחיש" בקרב הורים מבוגרים, ישנם לא מעט מקרים שבהם מצב זה נגרם לילד או בן/בת הזוג.

כך או כך, חשוב לזכור שמצב כזה מקנה לכם זכויות במס הכנסה שצריך להיות מודעים לגביהן. את הבקשה להחזרי מס ניתן להגיש באופן עצמאי, אך כדי לטפל בבירוקרטיה ולקצר את זמני הטיפול בבקשה רצוי לפנות לגורם מקצועי.

שלל הסעיפים והפרטים השונים שנדרשים מכם בפנייה למס הכנסה גוררים לא פעם טעויות מצד הפונים שמשמעותם היא אי קבלת ההחזר.

גורם מומחה כמו יועץ מס, כלכלן או רואה חשבון הבקיאים בדרישות המיסוי ותחום החזרי המס הם בעלי ניסיון וידע מתאימים לזיהוי טעויות ומניעתן מראש. כך ניתן להשפיע טוב יותר על קיצור התהליך וקבלת הזכאות בסופו של דבר.

 

הקראת המאמר לבעלי מוגבלויות:

Rate this page
לקבל החזר כספי מהמדינה
ראיון על ידי המראיין והמגיש גדי סוקניק מראיין את נאור אזולאי מנכ"ל אינדיגו פיננסים על החזרי מס לשכירים
נגן וידאו
שיתוף המאמר ברשתות החברתיות:
רוצים לדעת כמה כסף מגיע לכם? מלאו את הטופס ונחזור אליכם עוד מספר דקות
צרו איתנו קשר

מלאו את הטופס ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי

לוגו אינדיגו פיננסים
או בטלפון